Slik ser det ut når 787-vingene gjennomfører to-timers belastningstest. (Bilde: SSG Instrumentation Photo/Boeing)

Slik flakser en 787

Boeing 787 Dreamliner er et viktig steg nærmere sertifisering.

Nå har i hvert fall flyet gjennomført en vellykket belastningstesting av skrog og vinger, melder Boeing onsdag.

Flaksevinger

Under testingen har skroget blitt påført 150 prosent av belastningen langdistanseflyene risikerer å møte i de mest ekstreme situasjoner når de settes i trafikk.

Det som kommer best fram på bildene, er hvor fleksible vingene er på 787. Under testing har vingetuppene blitt bøyd cirka 25 fot (7,6 meter) i været i forhold til nøytral posisjon.

B787 nummer 16 til 19 på fabrikken i Everett. Foto: Per Erlien Dalløkken

BILDESERIE: Her bygges Boeing-flyene

Fire testfly

Boeing har nå fire 787-er som er ute og testflyr, ZA001-004. Disse har per nå akkumulert 424 flytimer på 140 flyginger siden jomfruferden.

Les mer om den her: Drømmen gikk i oppfyllelse

Boeing har i øyeblikket ordrer på 876 Dreamlinere fra 57 forskjellige selskap. De første flyene skal etter planen leveres i fjerde kvartal i år.

Også SAS er blant dem som vurderer 787 som erstatning for dagens langdistanseflåte bestående av Airbus A330-300 og A340-300: SAS på storhandel

Om noen år er det kanskje mulig å se Boeing 787 (i bakgrunnen) med SAS-dekor? Dreamlineren er i hvert fall blant flyene som SAS vurderer som nye langdistansefly.
Også SAS snuser på Dreamliner. I bakgrunnen er ZA004. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken