HÖEGH OSAKA

Slepte Höegh-skipet tre kilometer

Fikk hjelp av tidevannet.

Fortsatt med rundt 50 grader slagside, ble det havarerte bilskipet onsdag ettermiddag slept to miles på høyvann til en ny grunne og sikret. Skipet er dermed ikke til hinder for annen skipstrafikk.

Danske Svitzer, som er valgt av rederiet til å berge skip og last, får dermed bedre tid på seg til å forberede en sikker aksjon for å rette opp skipet.

Se dronevideo av skipet mens det lå på sandbanken i videoen øverst i artikkelen.hyty

Les også: Måtte gi opp redningsplanen for bilskip med slagside

Fra bank til bank

Skipet ble ved hjelp av to taubåter flyttet cirka 3,2 kilometer fra Bramble Bank til Spitbank nærmere Portsmouth onsdag ettermiddag.

Tidspress

Det hele skjedde med en smule dramatikk, ifølge avisa The Telegraph.

Skipet kom flott på grunn av tidevannet og dreide 180 grader rundt på grunn av strøm og vind.

Svitzer fikk en stri tørn med å få kontroll på skipet og tauet det til en tryggere lokasjon.

Det danske redningsselskapet var under stekt tidspress. Værmeldingene for torsdag kveld og fredag bærer bud om enda dårligere vær med kraftige vinder og regn.

Etter planen skulle Svitzer ha foretatt bergingen tidlig onsdag morgen, men måtte avblåse aksjonen da inspeksjoner tirsdag viste at skipet hadde tatt inn mer venn enn først antatt.

Les også: Aldri vært så få flyulykker som i 2014

Tettet

Et hull i skipssiden ble tettet og nye beregninger foretatt før Svitzer på ettermiddagen kunne gjennomføre tauingen til en sikrere lokasjon innenfor Southampton havnevesens område.

Det er ikke bestemt hva slags metode som skal brukes for å rette opp skipet.

Luksusbiler

Lasten består av 1200 biler av merkene Jaguar og Land Rover, 65 Mini og 105 anleggsmaskiner fra JCB.

Ifølge informasjon Höegh Autoliners hadde mottatt fra bergingsmannskap som inspiserte deler av fartøyet innvendig tirsdag, var lasten fortsatt surret og på plass. Det gir håp om at i hvert fall deler av lasten kan berges.

Les også:

Måtte gi opp redningsplanen for bilskip med slagside

Her tester de verdens lengste og mest avanserte teleskopbru

Bulkskip-forliset: Konstruksjonsfeil kan være årsaken