Lederprogram for skoleelever vekker mye engasjement og kritikk i Sverige. (Bilde: Christophe LEFEBVRE)

LEDAREN I MIG

Skoler tilbyr lederkurs til seksåringer

Møter sterk kritikk.

De sju gode vanene av Stephen Convey

  1. Vær proaktiv – det innebærer at du har et valg og det er du som skal ta ansvar for dine handlinger og konsekvenser.
  2. Start med et mål i sikte. Planlegg og tydeliggjør de viktigste målene.
  3. Gjør det viktigste først. Vær din egen leder.
  4. Tenk vinn-vinn. Prøv å strebe etter handlinger og avtaler som kan være nyttige for begge parter.
  5. Prøv å forstå, også bli forstått – se ting fra andres synsvinkel og forstå deres følelser.
  6. Skap energi – Lær mer av og sett pris på andres sterke sider, særlig i gruppearbeid.
  7. Balanser – fokuser på dine behov, fysiske, sosiale, psykiske og spirituelle.  

I Sverige har ti kommunale skoler kjøpt inn lederskapsprogrammet «Ledaren i mig» som er basert på den amerikanske bestselgerboken «The 7 habits of highly effective people».

Boken er skrevet av den nå avdøde Stephen R Covey, som av Times Magazine ble rangert som en av 25 mest innflytelsesrike amerikanere.

Programmet er omtrent det samme som brukes av Microsoft, og skal brukes på barn fra seks år og oppover.

Foreldre ved en av skolene har kommet ut med kritikk mot programmet, og har til og med anmeldt det til Skolinspektionen, melder Svenska Dagbladet.

Se oversikten over de sju vanene i faktaboksen.

Les også: 7 intervjuspørsmål som avslører mer enn du tror

Koster 750.000 kroner

Først får skolepersonalet en intensiv lederskapstrening som koster 600.000 svenske kroner. Deretter gjennomsyres undervisningen av de syv punktene som beskrives i lederskapsboken.

Hele programmet koster 750.000 kroner.

Franklin Covey, konsulentselskapet til forfatteren av boken, står bak programmet. Skolene som deltar forplikter seg en gang i året til å ha åpent hus, filme elevene og lærere for å vise hvordan skolen jobber med «Ledaren i mig».

Les også: Dette er tegn på at du kan miste jobben

Ber barna å være proaktive

Ifølge Svenska Dagbladet blir elever oppfordret til å tenke: «Jeg bestemmer hvordan jeg kjenner med i dag og i dag velger jeg å være glad», fordi det første budet i boken handler om at hvert individ har et valg og kan styre over sitt eget liv.

Ordene som «proaktiv», «den emosjonelle bankkontoen» og «forestill deg selv på mållinjen» blir tatt i bruk i undervisningen.

En av lærerne, som velger å være anonym, sier at individ og vinnerfokuset er uforenlig med svensk læreplan.

– Det legger mye press på individet. Ja vi alle må ta ansvar, men det er barn det er snakk om, sier vedkommende til Svenska Dagbladet.

Les også: Fem tips til deg som vil bli sjef

Kjenner ikke til lignende

Det er ikke kjennskap til lignende lederkurs for barn hos Utdanningsdirektoratet i Norge. Heller ikke medlemsorganisasjonen Lederne har hørt om lignende kurs som gjelder barn.

Kommunikasjonsdirektøren i Lederne, Sverre Simen Hov kjenner ikke til detaljer i programmet, men ut ifra artikkelen mener han det fremstår som veldig teoretisk og beregnet på en annen aldersgruppe og profesjon enn skoleelever i ung alder.

– Vi i Lederne er skeptiske til en del av ledelsesteoriene fra USA. Programmets fokus på prestasjon, mål og produktivitet er i tråd med den «harde» amerikanske HR-ledelsen med individuell målstyring og karaktersetting som vi er sterkt kritiske til i arbeidslivet, sier Hov til Teknisk Ukeblad.

Han legger til at det finnes mange andre etablerte arenaer som allerede lærere barn sunt lederskap i tidlig alder som for eksempel speideren, sportsaktiviteter også videre.

Les også:

Disse kvalitetene leter hodejegerne etter

Her er de beste hodene fra NTNU

Dette blir vinnerne i fremtidens arbeidsmarked