IBM og Apple har inngått et samarbeid om utvikling av bedriftsapper på Apple-enheter, men de er vage i presentasjonen av sine tekniske løsninger. (Bilde: Skjermdump: IBM)

APPLE OG IBM

Skjønner du hva Apple og IBM skal lage?

Bruker «Kjelltech»-språk om nytt samarbeid.

Apple og IBM har for lengst forsonet seg etter 80-tallets PC-strid. Nå skal gigantene samarbeide om utvikling av forretningsapper til iPad og iPhone.

I en felles pressemeldinger annonserer de samarbeidet med en rekke svevende ord og fraser.  «Transformasjon», «forvandling», «omdefinering» «visjon», «nyskaping», «interaktivitet», «legendarisk», «landemerke», «strategi» og «revolusjon» er eksempler.

Sammen skal de utvikle «en ny klasse med mer enn 100 bransjespesifikke bedriftsløsninger, inkludert egne apper, utviklet fra grunnen av for iPhone og iPad». I tillegg skal de samarbeide om salg og optimalisering av IBMs mange skytjenester til iOS.

Les også: Microsoft-sjefen: Nettsky og mobilitet er viktigst

For ledelsen?

En kikk på IBMs lanseringsside gir en viss innsikt i prosjektet. Her viser de frem et knippe løsninger for blant annet analyse, sikkerhet, kvalitetskontroll av kode og overvåking av kunder. Det kan med andre ord se ut som de skal lage apper rettet mot ledelsessjiktet i bedrifter.

Men presentasjonen er for det meste vag. Dette kommer blant annet til syne i forklaringen av IBM Interactive Experience.

«IBM Interactive Experience uses data to create transformative experiences fusing the physical and digital worlds to help organizations grow» (se toppbildet i artikkelen).

Forstå det den som kan. Da Techradar spurte IBMs Matt Candy om løsningen svarte han følgende:

– IBM Interactive Experiences er en ny type digitalt byrå, som legger sammen strategi, analyse, design og data for å skape opplevelser for vekst.

Les også: Microsoft vil levere rimelige mobiler til næringslivet

Møter tøff konkurranse

Uansett hva samarbeidet vil medføre av tekniske løsninger, møter Apple og IBM tøff konkurranse i det mobile bedriftsmarkedet. Microsoft er allerede enorme i dette segmentet, og Google vokser raskt.

BBC tror samarbeidet kan være et resultat av Blackberrys fall på det amerikanske kontinentet.

– Forretningsbrukere - ledere som holder stand med sine «crackberries» tross i det kanadiske selskapets mange problemer - og sikkerhetsoppslukte myndigheter, kan velge å skifte over til IBMs ekspertise innen «big data» og analyse, sier BBCs forretningsredaktør Kamal Ahmed i en kommentar om samarbeidet.

Les også:

– Apple starter produksjonen av smartklokke i juli

– Toppledere i staten har for dårlig teknologiforståelse  

Er det den neste iPhone-skjermen?