Microsofts Phil Sorgen forteller partnere fra hele verden om fremtiden for selskapet under sin WPC-åpningstale på Verizon Center i Washington DC. (Bilde: Bjørn Eirik Loftås)

WPC 2014

Microsoft-sjefen: Nettsky og mobilitet er viktigst

Ny retning for giganten.

I forkant av Microsofts årlige partnerkonferanse, WPC, i Washington DC, varslet selskapets nye toppsjef, Satya Nadella, en ny retning for selskapet.

Fra nå av skal hovedfokus være på mobilitet og nettskyen, og Nadella påpekte også viktigheten av å kunne snu seg fort, være innovative og effektive i et marked der endringene skjer raskere enn noen sinne.

Denne uka går konferansen av stabelen, og mer enn 15 000 partnere fra hele verden har tatt turen til USAs hovedstad for å høre mer om strategier, produkter og løsninger i det som mange kaller det nye Microsoft.

Dominerende aktør

Sentralt i den nye "mobilitet og nettsky først"-tankegangen står nettskyplattformen Azure, som benyttes til å bygge og hoste webapplikasjoner via Microsofts datasenter.

Teknisk Ukeblad var til stede på åpningen av konferansen, og fokuset på Azure gikk igjen hos flere av talerne når de skulle beskrive fremtiden for selskapet og løsninger for partnerne.

Microsoft har nå rundt 250 000 Azure-kunder, et antall som øker med rundt 1000 hver dag. I skrivende stund skal mer enn 300 000 nettsteder være basert på Azure.

Ifølge Microsoft benyttes dessuten løsningen av 57% av selskapene på Fortune Magazines Fortune 500-liste, som omfatter de 500 største amerikanske selskapene målt etter omsetning.

Les også: Microsoft går i strupen på VMware

Raskest voksende

Et annet produkt som står sentralt i Microsofts nye strategi, er Office 365.

Den klassiske kontorpakken har blitt transformert til en abonnementstjeneste der mer og mer av aktiviteten skjer via eller i skyen, blant annet gjennom stadig mer velutviklede web-versjoner av de klassiske programmene Word, PowerPoint og Excel.

Tidligere i år ble suiten også tilgjengelig for Apple iPad, og ifølge Microsoft har den til nå blitt lastet ned 27 millioner ganger fra App Store.

I åpningstalen under årets WPC fortalte Microsofts Phil Sorgen at Office 365 er det raskest voksende produkt i bedriftssegmentet noensinne fra selskapet. Løsningen er også tilgjengelig for privatpersoner.

Sorgen pekte på at det skal være over én milliard mennesker som aktivt bruker både Windows og Office (alle versjoner). De siste årene har kontorsuiten imidlertid opplevd økt konkurranse, spesielt fra nettbaserte Docs fra Google.

Les også:

Microsoft og Google i priskrig om nettskyen

Dette tror Citrix-talsmannen om IT-ens fremtid

Vil du ikke bytte fra Windows XP? Her er et gratis alternativ