MV Normann og søsterskipet MV Pomor skal i slepes til Leirvik Verft for utrustning. Skipene ankommer ved månedsskiftet april/mai og skal levers det russiske rederiet i oktober. (Foto: Havyard)

Havyard sjøsetter to kombinerte isbrytere og offshorefartøy

Skal brukes i nord. Langt nord.

Havyard skal til høsten levere to kombinerte isbrytere og offshorefartøy til et russisk rederi. Det første er nå sjøsatt.

Skrogene bygges i Tyrkia og i løpet av mars starter slepet til Leirvik i Sogn og Fjordane, der fartøyene skal utrustes.

Havyard Ship Technology fikk opprinnelig kontakt på tre Havyard 843 Ice design isbrytere med selskapet FEMCO.  

Flere funksjoner

Havyard 843 Ice er ikke bare isbryter, men også designet som ankerhåndteringsfartøy med funksjoner for å forsyne plattformer. Dermed kan de opererer som isbrytere om vinteren og offshorefartøy i den varme årstiden uten is.

Det første er allerede levert og i bruk i Okhotskhavet ved Sakhalin på den nord-østlige kysten av Russland. Skipet, kalt MV «Aleut», ble levert fra Leirvik i november i fjor. 

Havyard 843 Ice

Lengde: 86 m
Bredde: 19,5 m
Dypgang: 7,25 m
Fart: 16 knop
Bollard pull (trekkraft): 201 tonn
Ankerhåndteringsvinsj: 250 tonn
Innredning: 34 personer

Test i 40 cm is

Rederiet er så langt godt fornøyde med fartøyet, opplyser Havyard i en pressemelding.

– Til tross for at dette var en prototype så har det vært veldig lite problemer med skipet, sier prosjektleder i Havyard Ship Technology, Erlend Hatleberg.

Isbryterne er bygget for å operere under ekstreme forhold med isbryterklasse og maskinkraft som gjør at de kan bryte en meter tykk is med tre knops fart.

– «Aleut» har foreløpig ikke fått testet kreftene sine på mer enn førti centimeter is, men det gikk helt problemfritt, sier en fornøyd prosjektleder.

Service til Kværner-plattformer

I Cemre i Tyrkia er nå skip nummer to, MV «Normann» nettopp sjøsatt og skip nummer tre, MV «Pomor» sjøsettes seinere i mars. MV «Normann» skal leveres fra Leirvik i oktober.

Alle tre fartøy går inn i en 10-årskontrakt med ExxonMobil, som er operatør på Sakhalin-feltene. Norske Kværner har bygget betongplattformene som skal tåle de tøffe isforholdene.

De tre isbryterne har fått navn til minne om folkegrupper mot nordlige og isfylte havområder.

Den første, «Aleut», har navn etter folket på Aleutene i Alaska som var en tidligere russisk koloni.

«Normann» er til minne om nordmenn som bosatte seg på Kolahalvøya på 1800-tallet. «Pomor» er navngitt etter folket ved Kvitsjøen. 

To måneders slep 

Slepet av de to skrogene fra Tyrkia er ventet til Leirvik i månedsskiftet april/mai. Utrustningsarbeidet sikrer god beskjeftigelse ved Leirvik Verft fram til levering i oktober.

Både Normann og det siste søsterskipet Pomor, skal være klare til å slepes fra Cemre i Tyrkia i slutten av mars. Ved månedsskiftet april/mai ventes begge to å være på plass i Leirvik klare for utrustning. Begge skipene er planlagt for levering i oktober 2016, og dette sikrer Havyard Leirvik mye godt arbeid i tiden fremover.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)