KRAFT

Sikkerhetsinstruksen ble brutt da Statnett-linjemontør omkom

Det viser granskningsrapport.

Her er linjevognen som ble brukt da en ansatt i Powerline omkom i en ulykke i Hemnes kommune i Nordland i mai. For denne ulykken viser granskningsrapporten mulige brudd på instruksen for bruk av vogna, men konkluderer ikke entydig med om dette var avgjørende for ulykken.
Her er linjevognen som ble brukt da en ansatt i Powerline omkom i en ulykke i Hemnes kommune i Nordland i mai. For denne ulykken viser granskningsrapporten mulige brudd på instruksen for bruk av vogna, men konkluderer ikke entydig med om dette var avgjørende for ulykken. Bilde: Statnett
Øyvind LieØyvind LieJournalist
27. juni 2016 - 13:08
 

To personer mistet livet i arbeidsulykker på Statnetts utbyggingsprosjekter i april og mai. Nå er granskningsrapporter fra begge ulykkene klare.

Den første dødsulykken skjedde 15. april i området Tonstad-Fed nær Flekkefjord i Vest-Agder. Der jobbet et arbeidslag med å strekke liner i mastene.

Brøt sikkerhetsinstruksen

Arbeidet ble utført for Statnett av den kroatiske entreprenøren Dalekovod, og det var en av deres medarbeidere som omkom. Granskningsrapporten fra Metier viser brudd på sikkerhetsinstruksen.

Operatøren brukte nemlig hendene for å løsne klemme på et jordingsapparat da han var oppe i masten. Dermed fikk han elektrisk støt som følge av induksjonsstrøm. Operatøren skulle ifølge instruksen ha benyttet jordingsstang til dette arbeidet.

Han var dessuten usikret fordi han ikke hadde festet kroken på fallsikringsutstyret han hadde på seg. Dermed falt han ned fra masten og døde. Rapporten angir imidlertid ikke hvorfor instruksene ikke ble fulgt.

Også politiets rapport dokumenterer at montøren som omkom var uten foreskrevet sikring da han falt fra masten, skriver Statnett i en pressemelding.

Det er ikke krav til bruk av isolasjonshansker ved denne type arbeid, men slike hansker vil kunne hindre elektriske støt. Når man bruker jordingsstang til arbeidet, anses imidlertid ikke isolasjonshansker som nødvendig.

Etterlyser HMS-synlighet

Granskingsteamet slår fast at ulykken skjedde som følge av personlige feil hos operatøren som omkom. Det er derfor ifølge Metier vanskelig å hevde at Statnett som byggherre kunne gjort noe annerledes for å forhindre akkurat denne ulykken.

Men de mener Statnett har et forbedringspotensial når det gjelder oppfølging av sikkerhet, helse og arbeidsmiljø på dette prosjektet.

I rapporten anbefales det at Statnett har mer synlig tilstedeværelse ute på linjestrekningen for å følge opp HMS-kravene mer tydelig.

Statnett bør ifølge Metier også delta mer i entreprenørens HMS-aktiviteter og skaffe seg bedre innsikt i entreprenørens HMS-kultur.

Ukontrollert bevegelse

Den andre ulykken skjedde 2. mai da et arbeidslag på fire var i arbeid for å montere avstandsholdere på kraftledningen Namsos-Nedre Røssåga i Hemnes kommune i Nordland. 

Tre montører arbeidet fra hver sin linevogn da en av vognene kom i ukontrollert bevegelse etter forsering av en avstandsholder.

Montøren i vognen døde som følge av skadene han ble påført under hendelsen, etter at han var hentet ned på bakken og gitt førstehjelp.

Bildet av linjevognen viser hvor nødstoppknappen er plassert og hvor stor vogna er i forhold til et menneske.
Bildet av linjevognen viser hvor nødstoppknappen er plassert og hvor stor vogna er i forhold til et menneske. Foto: Statnett

Lloyd's, som gransket det som skjedde, tror at fremre fallsikring var feilkoblet og kun lå over høyre line og derfor ikke kunne passere neste avstandsholder.

Tre årsaker

Lloyd's mener at det er tre tekniske årsaker til at ulykken kunne skje:

  • Vippearmen foran lå for lavt og opphevet den siste sikkerhetsbarrieren da parkeringsbremsen foran ble løsnet for at drivhjulene bak skulle passere den første avstandsholderen.
  • Sikringsstropp ble ikke benyttet eller virket ikke.
  • Fallsikringen foran kunne ikke passere den andre avstandsholderen på grunn av ukorrekt kobling.
Slik opereres en linjevogn.
Slik opereres en linjevogn. Foto: Statnett
Vognens vippearmer og drivhjul er hydraulisk drevne, og vognen er utstyrt med et hydraulikkaggregat som drives av en bensinmotor. Drivhjulenes bremsefunksjon er ikke avhengig av at motoren går, men styring av vippearmene er ikke mulig uten at motoren er i gang.
 
Nødstoppknappen som stopper motoren, ble aktivert under hendelsen. Ved å heve vippearmen foran, ville fremre drivhjul fått kontakt med fasen og bremset eller stoppet utrasingen.

Gjennomgår prosedyrer

Avdøde var kroatisk statsborger og jobbet for Powerline, en underleverandør av entreprenøren Nettpartner som bygger linjen for Statnett.

Lloyd's granskning viser mulige brudd på instruksen for bruk av vogna, men konkluderer ikke entydig med om dette var avgjørende for ulykken.

De kommer likevel med klare anbefalinger til Statnett om å sikre at det finnes adekvate og detaljerte prosedyrer for operasjon av linjevogner.

Lloyd's anbefaler også at Statnett fastsetter en obligatorisk praktisk og teoretisk opplæring av alle som skal arbeide fra og operere linevogner.

Politiet har ikke ferdigstilt sin etterforskning av ulykken.

Statnett skriver at de ser svært alvorlig på at slike hendelser inntreffer på deres prosjekter. Selskapet vil «gjennomgå alle prosedyrer i alle ledd for å finne forbedringspunkter som kan bidra til å oppfylle vår nullvisjon i forhold til uønskede hendelser på operasjoner hvor Statnett er byggherre».

Handlingsplan for HMS

Samtidig som Statnett sendte ut pressemelding om de to rapportene, sendte de også ut en melding om at selskapets styre har vedtatt en omfattende handlingsplan for helse, miljø og sikkerhet (HMS).

Planen innebærer blant annet en oppskalering av kontrollkapasiteten for å styrke HMS-arbeidet i prosjektene.

Gjennomgangen siden mai har ifølge Statnett nemlig avdekket at i noen leverandørselskaper er det en kultur som ikke legger nok vekt på sikkerhet. Det skal ifølge selskapet også være ujevn HMS-standard i ulike prosjekter og for lite lokal tilstedeværelse.

HMS-administrasjon har ifølge selskapet dessuten gått på bekostning av tilstedeværelse i felt.

– Det hjelper ingenting med HMS-krav hvis de ikke etterfølges. Vi må ut i felt, der hvor HMS-kravene skal gjøre en forskjell, sier Statnetts konsernsjef Auke Lont i pressemeldingen.

Det skal også ha vært for lite læring av avvik og manglende konsekvens ved avvik.

– Risikovurderinger skal gjennomsyre HMS-arbeidet. De farligste operasjonene skal omfattes av de strengeste tiltakene, sier Lont.

Les også: Johan Sverdrup-kabelen krasjer med Statnetts Englands-kabel - vil medføre «svært store kostnader»

Forskyver prosjekter

Statnett vil stramme inn på kravene til prekvalifisering av leverandører og til kontrakter med leverandørene.

– Vi vil oppmuntre til forbedringer. Det innebærer også å slå ned på feil og mangler, sier Lont.

Det kommende året vil Statnett forskyve prosjekter for å avlaste den totale porteføljen for å frigjøre ressurser som blant annet vil bli brukt for å øke kontrollen og tilstedeværelsen på byggestedene.

Det vil føre til at omfanget av reinvesteringer vil reduseres noe.

Som et resultat av planen for å bedre HMS-tilstedeværelsen vil Statnett bruke mer tid enn planlagt på å bygge neste trinn av Nord-Norge-linjen, mellom Balsfjord og Skillemoen.

Strekningen Balsfjord – Reisadalen har byggestart til høsten, mens neste strekk fra Reisadalen til Skillemoen ikke starter før i 2017. Opprinnelig skulle de to strekningene bygges samtidig.

Les også: Denne kabelen kan bety slutten for Norges eneste kullkraftverk


Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.