Kraftkabelen som skal bygges til Johan Sverdrup-feltet ligger an til å krysse Statnetts planlagte kabel til England. Illustrasjonen tar utgangspunkt i et kart Statnett har sendt til Kystverket. (Foto: Erlend Tangeraas Lygre)

NORTH SEA LINK

Johan Sverdrup-kabelen krasjer med Statnetts Englands-kabel

Krysning medfører «svært store kostnader».

Statnett bygger kraftkabelen North Sea Link (NSL) ut Boknafjorden mot England. Samme sted skal imidlertid Statoil også bygge strømkabel, ut til Johan Sverdrup-feltet.

Nå viser det seg at de planlagte kabeltraseene krysser hverandre minst to ganger og muligens flere i området mellom Kvitsøy og Skudeneshavn.

Det går fram av et kart Statnett har sendt til Kystverket.

«Svært store kostnader»

I en epost til Kystverket informerer Statnett om saken.

«Det vil bli svært store kostnader knyttet til kryssinger», skriver selskapet.

Selv om det er mulig å la to kabler krysse hverandre, er det noe Statnett prøver å unngå.

– Ved kryssing må man bruke mer ressurser på sikring av kablene, for å hindre at de skader hverandre, først og fremst i installasjonsfasen. Om kablene må repareres eller vedlikeholdes, blir dette også vanskeligere og mer komplisert om de krysser hverandre, sier kommunikasjonssjef Christer Gilje i Statnett til Teknisk Ukeblad.

Undersøker sjøbunnen

Statnett vil i løpet av de nærmeste par årene gjøre nye sjøbunnsundersøkelser for å finne ut hvordan Englandskabelen kan legges på en best mulig måte i forhold til Johan Sverdrup-kabelen.

– I den forbindelse kommer Statnett til å se på muligheten for å endre traseen slik at man kan unngå kryssing, så fremt dette går an til en akseptabel kostnad og risiko, sier Gilje.

Som det framgår av kartet vil kablene slik de er planlagt nå, krysse hverandre på minst to punkter. Gilje tror det kan være snakk om fire punkter, men understreker at dette må undersøkes nærmere. 

Han sier det er vanskelig å anslå noen endelig kostnad før omfanget av arbeidet blir klart.

– En kryssing vil typisk innebære kostnader på noen millioner kroner. Hvis det blir mange kryssinger, blir det noen titalls millioner kroner, sier Gilje.

Til sammenligning anslo Statnett i fjor den totale kostnaden for NSL-prosjektet til mellom 1,5 og 2 milliarder euro.  

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) understreker overfor Teknisk Ukeblad forskriften om elektriske forsyningsanlegg krever at «ved nærføring av kabler i sjøen skal avstand mellom disse være tilstrekkelig slik at arbeid på kablene kan utføres rasjonelt». I forskriften slås det også tydelig fast at «kryss skal om mulig unngås».

 Les også: Her legges verdens lengste og dypeste kabel i sitt slag

Først til mølla

Ved legging av kabler er det først til mølla-prinsippet som gjelder.

Dermed er det Statnett som må betale for justeringene, siden kabelen til Johan Sverdrup fase 1 skal legges først. Sverdrup-feltet skal nemlig i drift allerede i 2019, mens den siste delen av Statnetts NSL-kabel ikke skal legges før i 2021.

Kablene for elektrifisering av resten av oljefeltene på Utsirahøyden, skal ikke være på plass før senest i 2022, ifølge kravet fra Stortinget. Denne kabelen vil også gi strøm til fase 2 av Johan Sverdrup-prosjektet.

Kostnadene for eventuelle justeringer av denne kabelen, om den legges etter NSL-kabelen, er det dermed oljeselskapene som må ta.

Statnett er nå i dialog med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Kystverket om saken.

En endring av traseen kan gjøre det nødvendig å søke NVE om å få justert konsesjonen. 

I en epost til Statnett skriver imidlertid NVE at siden konsesjonskartene er ganske «grovmaskede» vil det antakelig gi litt spillerom for justeringer av traseen.

Om kostnadene øker mye, kan utløse krav om ny konsesjon på grunn av økonomiske avveiinger, understreker NVE. 

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)