FOR LITEN KAI: Kaianlegget på Melkøya er tilpasset gårsdagens LNG-fartøy. De fartøyene som leveres nå er større og er for store for kaianlegget. (Bilde: Anders J. Steensen)

Ser på "Størerøret"

  • Olje og gass

Et mulig gassrør ligger langt fram i tid. Dersom Statoil velger å følge de opprinnelige planene for LNG-fabrikkens andre produksjonslinje, vil dette anlegget kunne stå klart i 2018.

Ingen garanti

Dersom det blir rørgass, så vil dette forskyves med flere år.

– Vi har ingen garanti for at det er ledig kapasitet i Åsgard Transport i 2020. Det kan jo hende at det oppdages mer naturgass i Norskehavet som skal inn i dette transportsystemet innen den tid, sier Øivind Nilsen.

Selv om Statoil vurderte et gassrør, var overraskelsen stor da utenriksminister Jonas Gahr Støre kom inn på dette under Petro 2011-konferansen i Harstad.

Derfor fikk navnet umiddelbart navnet "Størerøret".

Må ha mer ressurser

Erfaringer viser at et slikt rør må ha en transportkapasitet på minst 100 millioner Sm 3 daglig.

Det innebrærer at det må påvises mer ressurser på norsk sokkel i Barentshavet for at det skal bli en realitet.

– Min erfaring er at det er vanskelig å planlegge for hva som kommer til å skje i framtiden. Bare se på LNG-fabrikken her. Vi ble etablert for å eksportere LNG til Cove Point I USA, men slik situasjonen er nå, så går det kun en årlig last dit. Mye av gassen går til Europa, men mer og mer havner i Asia på grunn av høyre priser. En LNG-last til Asia prises nå i området 250 og 300 millioner kroner, sier han.

– LNG er etterspurt. Vi ser at flere land ønsker alternative forsyningskilder for gass, og at LNG er et fleksibelt alternativ, sier Øivind Nilsen.

Les også: – Snøhvit er verdens beste LNG-fabrikk