Elbil, el-bil. Ladestasjoner. Illustrasjon. Fra Aker brygge. Foto: Eirik Helland Urke (Foto: Eirik Helland Urke)

ELBILSALGET FØRSTE HALVÅR

Se kartet: Her er det solgt flest elbiler

Og denne elbilen er mest solgt akkurat nå.

Det første halvåret i år er 18,4 prosent av nye registrerte biler i Norge elektriske. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

På samme tid i fjor var salget av ladbare biler 12,9 prosent av totalmarkedet.

Forventer 25.000

Mens det i fjor var Tesla Model S som bidro mest til å øke elbilparken i Norge, er det Volkswagen e-Golf som så langt i år dominerer salgsstatistikken med hele 35,4 prosent av markedet.

Per 30. juni er det registrert 2.617 VW e-Golf.

– Salget er bra, og fantastisk i verdenssammenheng. Kun fire land har elektrisk markedsandel over én prosent, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Og legger til at statistikken for første halvår gir grunn til å tro at det vil bli registrert rundt 25.000 elbiler i år, mot 18.090 i 2014.

Les også: Danske myndigheter advarer mot å lade elbilen fra stikkontakt hjemme

Elbilstatistikken første halvår 2015.
Elbilstatistikken første halvår 2015. Norsk elbilforening

Størst på bygda

Nytt av årets elbilsalg er også den store interessen utenfor landets største byer.

– Den norske elbilsuksessen startet i de store byene, men vi ser nå at stadig flere i distriktene bytter til elbil. Særlig på steder med bomavgift eller ferger der elbil kan kjøre gratis, sier Bu.

Og viser til at prosentvis økning i år er størst utenfor byene.

– Et av fylkene det selges mye elbiler i er Hordaland. Om man bryter ned Hordaland ser man at Bergen kommer langt ned på listen over kommuner med høyest prosentvis økning, men det i områdene rundt, som Odda og Fusa, har vært stor prosentvis vekst, sier hun.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Elbiler i Norge
Elbiler i Norge Norsk elbilforening

Følger antall fordeler

Veksten i elbilsalget har vært lavest i Akershus, Oslo og Sør-Trøndelag den siste tiden.

Bu sier forklaringen er delt.

– På den ene siden er det logisk at prosentvis økning er lavest der elbilsalget har vært høyt, på den andre siden ser vi en klar sammenheng mellom andel brukerfordeler og salg, sier hun.

Og viser til at fylker som Hordaland, med både ferger og bomstasjoner gjerne ser en høy andel elektriske biler.

– Økningen i salget i distriktene handler også om at stadig flere oppdager at elbil fint dekker behovet de har i hverdagen. De har fått øyne opp for at elbil slettes ikke bare er et byfenomen, sier hun.

Les også: Denne dingsen til noen hundrelapper gjør den gamle bilen din smart