SAS skal etter hvert utelukkende fly Airbus.
Det er klart etter at selskapet nå skal anskaffe 50 nye Airbus A320 Neo.
De første skal leveres om et år fra nå, og leveransene vil pågå i fire år. Parallelt starter utfasingen av dagens Boeing 737 samt første generasjon A320.
– Gjennom denne ordren kan vi fortsette å forbedre og investere i vårt tilbud til kundene og dermed i SAS’ framtid. Dessuten skaper vi for første gang en enhetsflåte. Vi får tilgang til markedets mest effektive fly, og kan ytterligere effektivisere vår virksomhet, samt ytterligere minske våre klimapåvirkende utslipp, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS, i en pressemelding.
Minst 80 A320 i 2023
SAS har allerede 17 Airbus A320 Neo i drift etter at de bestilte 30 slike maskiner i 2011.
Det er litt over et år siden de tok de første flyene i bruk, og ifølge SAS har de fått en meget positiv respons fra kundene.
Dagens bestilling gjør at SAS kommer til å ha minst 80 A320neo i trafikk i løpet av 2023.
Den nye ordren er todelt: De første 15 A320 Neo, med leveranse fra våren 2019 til 2021, er sikret gjennom intensjonsavtaler med leasing-givere. De resterende 35 flyene blir levert direkte fra Airbus frem til 2023.
Flyordren inkluderer også opsjoner på ytterligere fem A320 Neo. Videre har SAS mulighet til å øke antallet fly som kan leies fra leasing-selskap.
– Sammen med de eksisterende flyene, skaper det en fleksibilitet for tilvekst ved de rette forutsetninger, skriver SAS.
Listeprisen på de 35 A320 Neo-flyene som bestilles fra Airbus, er på nesten 4 milliarder dollar, inkludert motorer men før rabatter som er gitt i forhandlingene mellom SAS og Airbus.
SAS bestilte de første 30 A320 Neo med CFM Leap-1A-motorer. Det er ennå ikke besluttet hva slags motorer de neste 50 skal ha. Også Pratt&Whitney leverer motorer - PW1100G.
- Les også: I dag starter en ny epoke for Widerøe
Minst 15 prosent forbedring
A320 Neo er den remotoriserte og mer effektive utgaven av kort- og mellomdistanseflyet som fløy første gang i 1987 og som også Norwegian har bestilt.
Lanseringskunden Lufthansa mottok sitt første av 116 bestilte eksemplarer i januar 2016 og satte det i drift like etterpå.
A320 Neo («new engine option») har 95 prosent av de samme skrog- og strukturdelene som A320 Ceo («current engine option»).
Neo-flyene kommer med oppoverbøyde vingetupper («sharklets») som standard og det er også gjort andre mindre synlige aerodynamiske forbedringer. Innvendig er kabinen i stor grad redesignet.
Den viktigste nyvinningen er også den mest synlige, nemlig de nye motorene med langt større vifter. For eksempel har PW1100G-JM-motorene en viftediameter på 206 centimeter, sammenlignet med 155-160 cm på A320 Ceo.
Airbus har lovet 15 prosent forbedret effektivitet på den oppgraderte versjonen. Det virker å være realistisk: Da Lufthansa begynte å fly A320 Neo til Oslo, erfarte de en drivstoffbesparelse på rundt 17 prosent.
I dag har SAS to flytyper i trafikk innen Europa, sammenlignet med seks forskjellige i 2012. Også på langdistanse, der de i dag flyr A330-300 og A340-300, skal de fortsette med Airbus. SAS bestilte i 2013 fire oppgraderte A330-300 (med RR Trent 700-motorer) og åtte A350-900 XWB.
17. januar 1980 mottok SAS sitt første A300B2-320, som var en skreddersydd variant med om lag 400 endringer fra standard B2. I starten fløy Snorre Viking faktisk blant annet mellom Oslo og København.
Under den første landingen på Arlanda fokuserte TU på at maskinen og dens Pratt&Whitney-motorer bråket lite. SAS hadde A300 i noen få år, før Airbus fikk fornyet tillit på tidlig 2000-tall med A330/340.