BRIGHT: Prototypen av IDEA ser sånn ut. Den skal være i produksjon i 2012, men det er usikkert om og når den kommer til Europa, sier selgerne hos Bright Automotives. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
BILDETEKSTER: Lyle Shuey i Bright Automotives viser fram bilen Bright IDEA, en varebil med 5 kubikkmeter lastekapasitet og både eldrift og bensindrift. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
STOR PLASS: Med fem kubikkmeter lastekapasitet er varebilen Bright IDEA ment for håndverkere og store bedrifter med mange biler i sin flåte. Under gulvet bakerst i bilen ligger elmotoren. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Rørleggerens nye favoritt

  • Motor

Mens bilgigantene i USA nøler med omleggingen, kaprer småselskaper markedsandeler.

Bright Automotives viste fram sin nye hybridbil Bright IDEA under EVS24-messen i Stavanger.

Dobbel motor

De hevder å kunne spare storkunder for millioner av dollar i bensinregninger for sin bilflåte.

IDEA blir drevet av en 10 kW elmotor plassert bakerst i bilen de første 48 km, før bensinmotoren framme tar over. Det tar 4-6 timer å lade bilen i USA, omtrent halvparten i Norge, ifølge Bright.

– Ingen har bygd en slik ladbar hybridbil for det kommersielle markedet før, sier visemarkedssjef Lyle Shuey i Bright Automotive til Teknisk Ukeblad.

Fleksibel

Han sikter til det amerikanske markedet, for bilen er designet for også å passe inn i det europeiske markedet, forteller selgerne.

Bilen er laget i nært samråd med håndverkere og andre bilbrukere. For eksempel blir passasjersetet lett til et bord, slik at man kan gjøre kontorarbeid i bilen.

Det skjer svært mye i USA for tiden, mener Shuey.

– USA har nådd et vendepunkt. Vi må finne nye transportløsninger. Det er nye biler som Chevrolet Volt og Toyota Prius eksempler på, sier Shuey.

Les også: Think skal produsere biler igjen

Effektiv

Bilen ble også framhevet av Amory Lovins ved Rocky Mountain Institute da han holdt en tale om sine visjoner for framtiden under EVS-messen i Stavanger.

– Den er tre ganger mer effektiv enn en vanlig amerikansk bil, sa Lovins, som er opptatt av at USA kan kutte enorme drivstoffmengder med enkle metoder som å bli mer effektive.

Bright IDEA er et av mange tegn på at denne utviklingen er i gang, mente Lovins.

– Dette viser at det kan skje fort, sa Lovins fra talerstolen, med foilen av Bright-bilen i bakgrunnen.

Kunder klare

Bright Automotives mener firmabilmarkedet er et klokt sted å begynne for å få fart i hybridsalget.

– Da kan vi få ut mange biler på kort tid. Se på storkunder som Verizon og Comcast, bedrifter som har 30.000 biler i sin park. Det er dit vi vil, sier Shuey, som forteller at Bright alt har inngått noen kontrakter.

Bilen skal leveres fjerde kvartal 2012, og planen er å produsere 50.000 av den årlig.

– Vi har kunder som vil kjøpe denne, og de vil ha den nå, sier Shuey.

Store endringer

Bensinprisene er en hodepine for mange arbeidsgivere, mener han.

– De kjører 10-15 miles per gallon nå, mens vi kan gi dem 100 miles, sier Shuey.

Bright har opplevd store endringer i USAs politikk siden de startet opp i januar 2008.

– Energidepartementet har ikke fokusert på dette før. Nå gjør de det, sier Shuey.

– Vi tror vi kan være et eksempel på hvordan småbedrifter kan endre framtiden. De store bilprodusentene tar ikke dette ansvaret, legger han til.

Les også: Vær-Siris nye elbilvenn