Think-direktør Richard Canny (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Administrerende direktør Richard Canny i Think forteller at selskapet kan starte produksjonen igjen om tre måneders tid. Men kan ikke love at det blir i Norge. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Think skal produsere biler igjen

Thinksjef Richard Canny reiste til EVS24 i Stavanger med gode nyheter:

Vet ikke hvor

– Vi er nå i ferd med å sluttføre forhandlinger med kreditorer og investorer, slik at det finansielle igjen er på plass. Nå forbereder vi oss på å restarte produksjonen etter sommeren, det vil si i andre halvår, forteller Canny.

Men om dette blir i Aurskog og Norge, er fortsatt usikkert, understreker han.

Think har lenge vurdert å flytte produksjonen av Think City både til Sverige og England og har i tillegg konkrete planer om en ny fabrikk i USA.

Les: Think forbereder utflagging

– Vi kommer uansett til å forbli i Norge i en eller annen form. Det er også viktig å understreke at Think kommer til å overleve, spørsmålet er bare hvor. Men fortsatt er hovedmålet vårt å utvikle produksjonsanlegget i Aurskog, sier thinkdirektøren.

To tusen venter på bil

Ifølge Canny har Think per i dag en ordreportefølje på over 2.000 biler. De fleste av dem kommer fra statlig støttede demoprogrammer for å få fart på elektrifisering av veitransporten. Think har avtaler i Sverige, Nederland, Østerrike og Spania.

Les også: Hissig liten spani-el

Canny legger ikke skjul på at det mildt sagt er lite tilfredsstillende å la kunder vente i evigheter på biler som er bestilt, men benytter igjen sjansen til å påpeke hvor tålmodige thinkkundene er.

Gode virkemidler – feil rekkefølge

Det er nettopp utviklingsstøtte og statlig støtte til flåteinnkjøp og testing av både biler og infrastruktur som Canny ser som viktigst fra et produsentståsted.

– Jeg mener de norske insentivene for elbiler er glimrende. Men de kommer i feil rekkefølge og er altfor kundefokusert. Alt det som må til for å produsere selve bilene må være på plass før man satser alt på å legge til rette for et forbrukermarked, sier Canny.

Han viser til at elbilproduksjon lider av det samme kostnadsproblemet som solcelleproduksjon gjorde i startfasen. Men at støtteordningene i Tyskland, USA og Japan sørget for at disse tre landene i dag har 89 prosent av PV-markedet.

Vil selge til konkurrenter

På EVS24 lanserte Canny dessuten et nytt inntektsgrunnlag for Think. Nemlig deres egenutviklede styringssystem som takler ulike batteriløsninger som for eksempel Enerdels 24 kWh og A123s 18 kWh litium-ionbatteripakker og Zebra-batteriene på 28 kWh sammen med elektromotorer på 35, 50 og 80 kW.

Ifølge Think har de i dag fem potensielle kunder som vurderer å kjøpe styringssystem fra Think.

Framtidens biler i Stavanger