VISER RUNDT: Harald Røstvik og Robert Stüssi i organisasjonskomiteen for EVS24-symposiet viser pressen rundt på messeområdet før den offisielle visningen. Her ser de på en Toyota som er ombygd til å bli en ladbar hybridbil som går både på bensin og elektrisitet. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Framtidens biler i Stavanger

  • Motor

Prins Albert av Monaco og kronprins Haakon kommer.

Det samme gjør samferdselsminister Liv Signe Navarsete og miljøvernminister Erik Solheim.

Elbilmessen EVS (Electric Vehicle Symposium) fører både kongelige og hele verdenseliten innen utviklingen av utslippsfrie biler til oljebyen Stavanger denne uken.

Det store bildet

– På dette 40-årsjubileet er det det store bildet vi tar for oss, sa leder i organisasjonskomiteen Harald N. Røstvik da messen ble åpnet for pressen onsdag formiddag.

– På dette 40-årsjubileet er det det store bildet vi tar for oss, sa leder i organisasjonskomiteen Harald N. Røstvik da messen ble åpnet for pressen onsdag formiddag. MILJØBIL: Her ser Erik Solheim på Miljøbil Grenlands stand på EVS24.

Røstvik viste pressen rundt til en rekke utvalgte stands, blant dem norske Miljøbil Grenland som samarbeider med Tata om bilen Indica Vista EV.

Miljøvernminister Erik Solheim tok også en sniktitt på messeområdet før det åpnet for publikum.

– Det er bra at Norge kan bidra til å utvikle ny teknologi, sier Solheim til Teknisk Ukeblad før han setter kursen mot konferansesenteret og den offisielle åpningen av EVS.

Mye faglig innhold

Mer enn 1400 deltagere og nær 400 presentasjoner utgjør det faglige innholdet på messen, og det blir en rekke debatter og foredrag om teknologi og framtiden innen elbiler, hydrogenbiler og ladbare hybridbiler.

Rundt 100 selskaper fra 70 land viser seg fram på det 5000 kvadratmeter store messeområdet fra 13. til 16. mai. Her finner man batteriprodusenter, bilfabrikker og interesseorganisasjoner.

Begge de norske elbilprodusentene Think og Buddy holder pressekonferanser onsdag. Teknisk Ukeblad kommer tilbake med mer stoff og nyheter om dette.

Opel og "peak oil"

Også Opel Ampera, GMs storsatsing på det europeiske elbilmarkedet, blir for første gang vist fram for et norsk publikum under EVS 24.

På programmet står blant annet foredrag med Amory Lovins, sjefsforsker ved Rocky Mountain Institute og Colin Campbell, petroleumsgeologen som grunnla ASPO (The Association for the Study of Peak Oil and Gas).

Hermann Scheer er et annet kjent navn, han er sosialdemokratisk representant i den tyske nasjonalforsamlingen, president for Eurosolar og styreleder i World Council for Renewable Energy.

Stor oppmerksomhet

Presse fra hele verden er til stede på Stavanger Forum, blant annet en del japanske, amerikanske, tyske og finske journalister.

EVS 24-messen ble første gang arrangert i Phoenix, Arizona i 1969, og har dermed 40-årsjubileum. Samtidig har World Electric Vehicle Association 20-årsjubileum.