ELEKTRISK

Renault-Nissan og Waymo går sammen om selvkjørende biler

Vil utvikle systemer som kan frakte både personer og gods helt autonomt.

Waymo har ambisjoner om å være en av verdens ledende leverandører av teknologi for autonomi.
Waymo har ambisjoner om å være en av verdens ledende leverandører av teknologi for autonomi. Bilde: Waymo
Marius ValleMarius ValleJournalist
20. juni 2019 - 15:19

Googles søsterselskap Waymo utvikler teknologi som skal gjøre personbiler selvkjørende. Nå har de gjort en avtale med Renault-Nissan-alliansen om å sammen utvikle systemer som kan frakte både personer og gods helt autonomt.

Avtalen ble offentliggjort onsdag, og innebærer at partene inngår et eksklusivt samarbeid om å jobbe sammen om slike kjøretøy i Japan og Frankrike.

Rent praktisk er det to avtaler som er inngått; en med Renault og en med Nissan, for deres respektive hjemmemarkeder. 

Og selv om målet nok er å lansere produkter, er det inntil videre kun et eksklusivt samarbeid i en innledende periode, hvor de skal «utforske alle aspekter ved førerløse mobilitetstjenester for passasjerer og leveringer i Frankrike og Japan».

Tesla Model Y fortsetter å dominere registreringsstatistikken i Norge. Den var Norges mest solgte bil med god margin i hele 2023 og 2022.
Les også

Færre nye biler, men ny elbilrekord i januar

Ingenting synes å være skrevet i stein, med andre ord. 

Det ligger likevel mange interessante muligheter her, da begge har et bredt spekter av kjøretøy i ulike segmenter. 

Avtalen kan også utvides til flere markeder senere, skriver de i pressemeldingen. 

Mange samarbeid inngås

Dette er bare ett av mange samarbeid som er inngått mellom bilprodusenter og teknologiutviklere innen autonomi i det siste.

Jaguar I-Pace skal brukes i en flåte med 20.000 selvkjørende biler fra Waymo. <i>Foto:  Jaguar Land Rover</i>
Jaguar I-Pace skal brukes i en flåte med 20.000 selvkjørende biler fra Waymo. Foto:  Jaguar Land Rover

Forrige uke signerte Fiat Chrysler en avtale med Aurora, mens Volkswagen og Ford skal være i ferd med å investere i Fords teknologi, skriver Automotive News. 

Fiat Chrysler har allerede et samarbeid med Waymo, hvor de har levert bilen Chrysler Pacifica. Det samme gjelder Jaguar, som sammen med Waymo har bygget en rekke selvkjørende utgaver av elbilen I-Pace. 

Og i motsetning til disse avtalene, inkluderer ikke Nissan og Renaults avtaler leveranse av noen biler, skriver avisen. Men det er selvsagt åpenbart at bilprodusentene har tenkt å bruke teknologien i biler.

Waymo har ambisjoner om å være en av verdens ledende leverandører av teknologi for autonomi.

Alle skip er pålagt å ha digitale kart. Navtor er en pioner og bygger lag på lag med nye funksjonalitet og kan hente inn sensordata fra skipets systemer. I GASS-prosjektet vil det kombineres med kunstig intelligens og maskinlæring for å øke verdien av dataene og optimaliserer drift og rutevalg.
Les også

Kunstig intelligens skal hjelpe rederier: – Kan få ned utslipp med opptil 20 prosent

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.