(Bilde: Lars Lillo Ulvestad)

JOBBSYKKELEN

– Regjeringen gir fradrag på påhengsmotorer. Da kan de med elsykler og

Politikere fra flere leire møtte opp til åpningen av elsyklistenes misjonsturné.

Det er en entydig og selvsikker oppfatning blant de elsykkelfrelste om at det viktigste er å la alle skeptikere få prøve en elsykkel én gang.

Norsk Elbilforening, Syklistenes Landsforening og Transportøkonomisk institutt samarbeider nå om prosjektet Jobbsykkelen.no som skal få nordmenn til å parkere bilen hjemme og oppdage fordelene ved å sette seg på en elsykkel.

I dag åpnet de offisielt Norgesturneen der de skal avholde "roadshows" i flere av Norges byer. Under disse showene vil de tilby alle som møter opp en prøvetur med elsykkel og appellere til tohjult jobbtransport.

Klokken 08.00 denne morgenen, kommer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen syklende inn til de oppmøtte fotografenes store jubel.

Les også: Denne lille kofferten gjør sykkelen din elektrisk

Elektrifisert statsråd

– Det er jo veldig gøy, sier Solvik-Olsen smilende til forsamlingen.

Statsråden forteller at dette var første gang han hadde satt seg på en elsykkel.

– Vi må se på de fleksible transportløsningene, spesielt i storbyene. Elsykkel tror jeg faktisk kan være det virkemiddelet som gjør at vi kan nå mange av de målsetningene som Stortinget har satt, blant annet om bedre framkommelighet. Elsyklene tar veldig liten plass, og er et naturlig enkelt transportmiddel for mange folk, sier statsråden.

Ingebrigt Steen Jensen er selv nyfrelst av elsykkel og konferansier under jobbsykkel.nos første elsykkel-roadshow på Youngstorget i Oslo. Han spør statsråden om det er noen politiske stridspunkter rundt elsykkel.

– Elsykkel i seg selv er nok veldig ukontroversielt, men spørsmålet er jo om dette er noe folk ser med egne øyne at funker, og derfor kjøper. Ellers er det kanskje sånn at man må gi stimulanse, sier Solvik-Olsen.

Momsfritak ser ut til å være elsykkelens største politiske snakkis.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Samferdselsministeren tråkker til med elektrisk assistanse på vei til åpningen av jobbsykkelen.no. Lars Lillo Ulvestad

Nå tar det av

– Før syntes folk vi var en gjeng med idioter, mumler en i forsamlingen mens han lener seg over styret på sin egen elsykkel.

I Europa har elsykkelsalget nærmest eksplodert. I Norge har salget foreløpig vært mer avdempet. Tidligere i år, kunne Teknisk Ukeblad likevel melde om at flere av de store norske elsykkelaktørene har opplevd en dobling i salg av elsykler.

– Vi satser på noen hundre tusen nye elsykler, sier Snorre Sletvold.

På spørsmål om elsyklene snart endelig er i ferd med å ta skikkelig av, svarer han et kontant "ja."

– I hver tfall tror vi det vil ta av etter turnéen, sier Sletvold.

I en e-postutveksling med Jo Espen Bjerk fra elsykkelforhandleren Evo Konsept, er det også optimisme å spore i elsykkeltrenden utifra de siste månedene.

– Det kan tyde på at dette er våren hvor det tar av med elsykkelsalget. Vi har opplevd en tredobling av salget fra januar til nå, sammenliknet med i fjor. Interessen er langt større enn tidligere, både fra privatpersoner, bedrifter og offentlig sektor, sier Bjerk til Teknisk Ukeblad.

Aslak Moe fra en annen elsykkelspesialist bekrefter forholdet fra deres leir og forteller at årets etterspørsel blir hard å etterkomme.

– Interessen startet så tidlig at importen kom på etterskudd, så vi har dessverre måtte avvise mange kjøpere. Likevel solgte vi nesten dobbelt så mange sykler i april i år sammenlignet med fjoråret, sier Moe.

Les også: Tesla bygger gigantfabrikk for litiumionebatterier

Uvanlige kjeder ombord på en del av de nye elsykkelmodellene. Lars Lillo Ulvestad

Venstre i bagasjen

Samferdselsministeren tar tak i en ny elsykkel, en med ekstra stor bagasjekurv, og sykler ut mot Youngstorget. Spaserende fra den andre siden kommer Venstres stortingspolitiker Abid Raja og setter seg opp i bagasjekurven. Solvik-Olsen tar et par piruetter før han sykler Raja inn mot scenen.

Venstrepolitikeren er også frelst av elsykkelfenomenet.

– Det store spørsmålet er jo om vi får på plass momsfritak. Det står jo en Tesla bak her, ser jeg. Den har momsfritak. Spørsmålet er jo om vi skal gjøre noe tilsvarende.

Raja sier peker på at man ved momsfritak på sykler kan reise spørsmålet om også vanlige tråsykler skal ha momsfritak.

– Jeg syns forøvrig man skulle hatt momsfritak på sykkel, men det koster for mye penger ifølge de som sitter og regner på det, sier Raja med i en humoristisk tone.

Raja sier at det i Sveits selges 60.000 elsykler årlig, mens tallet i Norge ligger på omtrent 8.000. Han sier at momsfradrag på elsykler med dagens salgstall vil koste bortimot 25 millioner kroner for den norske stat.

– Det er ikke et ubetydelig beløp, men det er et beløp jeg er villig til å investere på vegne av befolkningen og miljøet. Elsykkelen vil jo være et godt alternativ for de som er villige til å velge bilen bort på vei til jobb, sier Raja.

Les også: Norsk brønnteknologi kan bli brukt til elbillading og Mars-boring

Raja sier momsfritak på tråsykler ville kostet staten for mye. Lars Lillo Ulvestad

Sa unnskyld til kona

– Rasmus, du står ikke på lista, men kan ikke du komme opp og be kona di om unnskyldning for å ha "dissa" elsykkelen hennes, sier Ingebrigt Steen Jensen fra podiet til latter fra forsamlingen da hen rekker mikrofonen ut til stortingsrepresentanten for Miljøpartiet De Grønne.

Rasmus Hansson, nøler ikke med å gripe mikrofonen.

– Jeg er jo en arrogant "bio-syklist" som syns at damene med skjørt skal flytte seg når jeg skal forbi. Jeg har måttet holde opp med denne holdningen, fordi damene med skjørt raser forbi meg med disse elsyklene, sier Rasmussen til mer latter blant de oppmøtte.

Hansson ser sitt snitt til en politisk appell.

– Jeg vil minne om at regjeringen i går ga en presang i form av påhengsmotorer for 90 millioner kroner. De har gitt avgiftsfritak for at man kan kjøpe flere og større påhengsmotorer. Så, de kan hvis de vil. Og derfor er det jo veldig liten grunn til at man ikke skal få til et momsfritak eller en eller annen smartere stimuleringspakke for elsykler i Norge, sier Hansson

– Høyrekvinnene, så vidt jeg skjønte, stod jo på for dette i landsmøtet. Men av en eller annen finurlig grunn, så tapte dere den, sier Hansson.

Konferansier Steen-Jensen insisterer på at han syns det er gøyere å høre historien om kona enn politikken, men Hansson påpeker at det også ville vært gøy med flere elsykler på veiene. Til slutt gir han etter og forteller.

– Hun kjøpte elsykkel. Jeg stakk nesa i sky og så for meg at hun ville begynne å ese ut i sofaen og ikke bli noe morsom å ha med å gjøre på grunn av denne automatiske kjøregreia si. Og så prøve jeg den én gang og skjønte hva som skjedde i bakker og dumper, og det var jo en revolusjon, sier Hansson.

Men Rasmussen mener det å unngå svette ikke er det sterkeste argumentet.

– Det går jo så fort og det er så morsomt, så du tråkker jo verre enn noen gang, sier Rasmussen og påpeker at det ikke alltid er så farlig å bli svett.

Les også: Slik fungerer batteriet som endret verden

Hansson forteller at han var nedlatende i forhold til elsykler før han satte seg på en selv. Lars Lillo Ulvestad

Fra sjåfører til syklister

I 2013 kom Transportøkonomisk Institutt (TØI) ut med en rapport med tittelen "El-syklers mulige bidrag til reduserte klimautslipp."

– Vi har studert hva som skjer med folks reiser hvis de får tilgang til en elsykkel, sier Aslak Fyhri fra TØI.

Forskningen ble finansiert av Regionalt forskningsfond og med betydelige bidrag fra Transnova. Den samlede støtten fra Transnova til elsykkelprosjektet skal ifølge Syklistenes Landsforening være på 4,5 millioner kroner.

I forskningsprosjektet satte de seg ut for å besvare to spørsmål:

  1. Hvem er de reisende med ulike transportmidler i Oslo / Akershusregionen?
  2. Kan elektriske sykler overkomme barrierer mot avstand og andre barrierer?

224 testpersoner fikk muligheten til å prøve elsykkel i forskningsøyemed. De ble bedt om å føre dagbok over turene til og fra arbeid, og alle større og mindre turer forøvrig, det være seg for transportsformål, fornøyelse eller treningsformål.

Og resultatet skal ha vært oppløftende for de som fikk tilgang til elsykkel.

– De sykler dobbelt så mye, sier Fyhri.

Men han peker på én barriere som gjør at mange holder tilbake på å kaste seg ut i anskaffelse av elsykkel.

– Prisen var den største og eneste barrieren for de som hadde prøvd syklene, sier Fyhri.

En prislapp på 15.000-20.000 kroner for en god elsykkel er avskrekkende for mange, selv om det hyppig blir påpekt at det er billigere enn bil.

Dagens elsykler kommer i mange varianter. Noen med tilbakelente positurer og andre med ekstra bagasjeplass. Lars Lillo Ulvestad

Les også:

– Nissan Leaf-batterier viser ingen svekkelse etter 100.000 kilometer

Toleddet bussmonster kommer til Norge

Her kan elbilistene miste gratisturene