LYS OG LYD: Piloten i cockpiten varsles både med lyssignal fra mastene på begge sider av luftspennet og med advarselen "power line" over VHF-sambandet. (Bilde: Rune Nielsen, Bergens Tidende)
GLADE VINNERE: Fra venstre Espen Tislevoll, Sigurd Pleym, Lene Halbjørhus,Ingun Stræde og Rolf Bakken. Bak står Øivind Carlsen og Morten Mørk, Jan Roar Pleym, Knut Vangen, Leiv Kreyberg, Terje Berntsen, Erik Meum, Karine Pignatel og Jan-Frode Pedersen. (Bilde: Mona Sprenger)
PLASSERING: Radarvarsleren plasseres på et strategisk sted i nærheten av lufthinderet. Øverst VHF-antenne, under radarpaneler med antenner som dekker 360 grader. (Bilde: OCAS)
BEGEISTRER: Ocas varslingssystem begeistrer piloter både i Norge og USA. (Bilde: Ocas)

Radar god for gull

Årets Ingeniørbragd 2006 er kåret.

OM OCAS

  • Etablert: 2000 av to piloter, Morten Mørk og Rolf Bakken.
  • Eiere: Viking Venture, Teknoinvest, Follum Invest og Startfondet (til sammen 65 prosent). Resten eies av de to gründerne og øvrige ansatte.
  • Styreformann: Harald Norvik
  • Antall ansatte:15
  • Ocas er et system for varsling av lufthindre til alle fly uavhengig av flytype eller nasjonalitet. Krever ingen egen installasjon eller ekstra investering for eiere av fartøyet.
  • Systemet installeres på eller ved hinderet. Det er designet for så lavt energiforbruk at det kan operere på strømforsyning fra egne solceller, og er dermed uavhengig av ekstern strømforsyning. Trådløs kommunikasjon til en lokal og/eller sentral Ocas kontrollsentral.

Ocas-gründerne er naturlig nok glade for at Teknisk Ukeblads lesere stemte dem fram til seier.

– Dette er kjempegøy. Vi har konstruert noe ingen andre har gjort før. Denne prisen setter vi stor pris på. Den øker vår troverdighet, smiler gründer Morten Mørk.

– Kjempestas. Dette er en hyllest av sju års arbeid med et veldig komplisert produkt. Jeg mener absolutt at vi har gjort er en bragd, men var i tvil om vi ville nå opp i konkurransen da jeg så hvem vi konkurrerte i mot, smiler sivilingeniør og utvikler Sigurd Pleym i Ocas.

Godkjent

Radarsystemet installeres i en mast på eller i nærheten av hinderet. Med en gang radarsystemet oppdager at et fly nærmer seg kollisjonskurs med hinderet, aktiveres varslingsrutinene. Det skjer uavhengig av flytype eller nasjonalitet.

Systemet er nå godkjent av luftfartsmyndighetene i Norge, USA og Canada. En utfordring har vært å utvikle en tilstrekkelig effektgjerrig radar som kan operere på strømforsyning fra egne solceller uavhengig av ekstern strømforsyning.

– Vil bli en standard

– Vi har laget veldig avansert teknologi som kan redde liv. Det er et stort sprang fra dagens flyvarslingssystem til vårt varslingssystem. Jeg tror at vårt system etter hvert vil bli en standard som vil gjelde for hele verden. Vi har i dag ingen konkurrenter, sier Mørk.

– Flygere som har testet systemet er utrolig begeistret og håper det blir satt i drift så snart som mulig. De synes systemet er trygt og bra, sier Pleym.

– Ocas har nå planer om børsnotering, forteller Mørk. Han vil også takke alle som har stemt på dem og deres samarbeidspartnere: Sintef IKT, Kitron, Data Respons AS og Centrex,

Tøff konkurranse

Aldri før har konkurransen om hederstittelen Årets Ingeniørbragd vært hardere. Helt til den siste opptellingen, hvor useriøse stemmer ble luket ut, var det usikkert hvem som var den endelige vinneren. Ocas eller Odim.

Men til slutt var resultatet klart: Ocas vant med 1888 stemmer, foran Odim som fikk 1689 stemmer. Totalt ble 6212 stemmer godkjent.

– Disse to kandidatene var i en klasse for seg selv. Det er morsomt at en gründerbedrift som Ocas er årets vinner, sier nettredaktør i Teknisk Ukeblad, Tore Stensvold, som er prosjektleder for Årets Ingeniørbragd 2006.

Populær hos mange

– Det er også morsomt at stemmene som har gått til Ocas har kommet fra mange miljøer. Det er ikke Ocas' egne ansatte som har stemt seg selv fram. De er jo ikke så mange heller. Det hadde vært værre om Hydro hadde engasjert hele konsernet til å stemme på Ormen Lange, sier Stensvold.

En av bragdkandidatene engasjerte tydeligvis sekretærer og andre ansatte til å avgi flere hundre stemmer på vegne av ande ansatte og bekjente. Forsøket på juks ble enkelt avslørt. Dermed var seieren til Ocas sikret.

Prisen vil bli delt ut 3. januar 2007 under festmiddagen på Kursdagene ved NTNU.