Justisminister Grete Faremo i Stortinget tirsdag under 22. juli redegjørelsen. (Bilde: Bendiksby, Terje / NTB scanpix)

IKT I POLITIET

Politiet må utnytte IT-systemene de allerede har

De må vise vilje og evne til å bruke systemene, mener justisministeren.

En av 22. juli kommisjonens viktigste anbefalinger, er bedre utnyttelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i politet. Det var også et sentralt punkt i justisminister Grete Faremos 22. juli-redegjørelse i Stortinget tirsdag.

– En av kommisjonens viktigste anbefalinger er bedre IKT-utnyttelse i politiet. Det vil frigjøre administrative ressurser til operativt arbeid, sa Faremo.

Les også: Politiets nye beredskapsbase bygges på Alnabru

Må utnytte det de har

Prosjektet for nytt straffesakssystem i politiet er forsinket. I påvente av nye systemer må  politiet klare seg med det de har, ifølge Faremo.

– I mellomtiden må Politidirektoratet raskt utarbeide en klar, helhetlig IKT-strategi som gjør at dagens systemer utnyttes på best mulig måte, sa Faremo.

Hun henviste til 22. juli-kommisjonen som slo fast følgende: «Mulighetene som gis med dagens systemer, er allerede større enn de som faktisk benyttes».

Les også: Kan ikke sende tekst, bilder eller kart til patruljene

Bedre IKT-styring

Faremo var også klar på at  politiet har for svak IKT-kompetanse og at det ikke alene er tilstrekkelig å innføre ny teknologi.

– Derfor er det maktpåliggende å oppnå bedre styring av IKT i politiet. Organisering, ledelse og riktig kompetanse er viktige stikkord også her.

– Det er ikke IKT i seg selv som vil gi oss et bedre politi. Det er viljen og evnen til å ta i bruk IKT for å bli bedre som er avgjørende. Dette må komme i riktig rekkefølge, sa Faremo.

Politidirektøren vil opprette en ny avdeling for IKT og teknologi for å øke kompetansen i direktoratet og forsterke styringen av IKT-området i politiet.  Faremo varslet at hun vil følge dette arbeidet tett gjennom styringsdialogen med Politidirektoratet.

Ikke prioritert

Hun fortalte at arbeidet med å fornye IKT-systemene i politietaten har pågått i en årrekke.

– Det er gjentatt, gang på gang, i budsjettproposisjoner og rapporter, at IKT er viktig. Men det har ikke blitt tilstrekkelig prioritert, sa Faremo.

Hun fortalte også at Politiets data- og materielltjeneste har iverksatt tiltak for å øke den tekniske kapasiteten på nødnummer 112.

Les også: Slik kriger Norge på nett

Ny riksalarm

22. juli-kommisjonen kom med massiv kritikk av systemet for Riksalarm. Politidirektoratet valgte opprinnelig en løsning som var så dårlig at politiets data og materielltjeneste ikke ville gå god for den. Ingen politidistrikter fikk riksalarmen som ble sendt ut 22. juli før dagen etter.

Til tross for dette forsikret Faremo under dagens redegjørelse for Stortinget, at det eksisterende systemet fungerer etter hensikten.

– Dagens system for riksalarm er ikke godt nok. Regjeringen forventer at Politidirektoratet raskt får et nytt system på plass. Jeg vil følge dette arbeidet tett. I mellomtiden har jeg forsikret meg om at det eksisterende systemet for riksalarm fungerer etter hensikten, og at det testes jevnlig, sa Faremo.

Les også: Riksalarm stoppet av intern krangel

Skal effektivisere PST med IT

22. juli-kommisonen  slo også fast at informasjonshåndteringen i PST var Slakter dårlig databruk i PST . Med en bedre arbeidsmetodikk og et bredere fokus kunne Politiets sikkerhetstjeneste (PST) ha kommet på sporet av gjerningsmannen før 22. juli.

Nå varsler Faremo endringer.

– Krisehåndteringsverktøyet i PST vil bli gjennomgått. Ny stabslogg er allerede på plass. Det vil bli utviklet en ny overordnet IKT-strategi som skal bidra til å effektivisere PSTs oppgaveløsing. Det vil bli gitt en ny saksbehandlingsinstruks som skal sikre ensartet saksbehandling, sa hun under dagens redegjørelse i Stortinget.

Les også:

PST-ansatte mener terrorangrep kunne vært unngått  

Regjeringskvartalet ett år etter

Norsk tillitskultur passer dårlig i cyberspace

16 spektakulære cyberangrep