ROT: Politiets kartsystem Geopol har gamle data på grunn av dårlige rutiner for oppdatering. (Bilde: Politiet)

GEOPOL

Politiet betaler for splitter nye kart, men får dem ikke ut til distriktene

I Oppland brukes derfor gamle kart som bare dekker 50 prosent av eiendommene.

Geopol

Politiet kartløsning som primært benyttes på operasjonssentralen for å understøtte oppdragshåndtering.

Viser blant annet posisjon på politiets kjøretøyer, telefonanrop fra 112, sikkerhetsalarm fra radioterminaler i Nødnett og mobile voldsalarmer.

Systemet har i tillegg GAB-register (Gate, adresse, bostedsregister).

Geopol er en versjon av Forsvarets kartsystem "MARIA".

Lisensiert av Teleplan.

Driftes og forvaltes av Politiets data- og materielltjeneste.

GIS-informasjonen er data fra Norge Digital og Kartverket.

Kilde: POD

I Gjørv-kommisjonens gransking av politiet etter terroraksjonen 22. juli 2011, kom det frem at flere politidistrikt ikke har oppdaterte kart.

Politiets operasjonssentraler benytter et kartsystem kalt Geopol for blant annet å finne frem ved utrykninger.

Kartene har blitt stadig mindre nyttige fordi de har gått ut på dato.

Les også: – Politiet har et kulturproblem

Kritisk

Over år har situasjonen blitt så kritisk at politiansatte selv har advart mot konsekvensene.

For eksempel skriver operasjonsleder Bård G. Christiansen ved Vestoppland politidistrikt i et innlegg i bladet Politiforum at Geopol "... er så mangelfullt at det kan få fatale følger når som helst".

– I Oppland har nå over 80 prosent av eiendommene fått adresse, men vi har neppe mer enn 50 prosent dekning i våre kart. Mange bygninger finnes ikke i politiets kartverk verken i adresseregisteret eller visuelt i kartet, skriver han i sitt innlegg i april.

Skal fikses

Politiet skal effektiviseres, og det er foreslått å redusere antall politidistrikt. Det betyr mindre lokalkunnskap ved operasjonsentralene, og da ser operasjonslederen et enda større behov for ferske kart.

Han ønsker ikke å la seg intervjue av Teknisk Ukeblad.

I juli kvitterte fungerende ikt-direktør Asbjørn Rønnestad i Politidirektoratet i samme medium med at ting skal bli gjort.

Ferske data finnes

Årsaken til at de livsviktige kartene ikke er blitt oppdatert er rot.

Eller mangelfulle rutiner, som politimester Torodd Veiding kaller det.

Han er programdirektør for det såkalte Endringsprogrammet hos Politidirektoratet og har det overordnede ansvaret for å rydde opp i de mange feilene som listes opp i Gjørvkommisjonens rapport.

Det viser seg at Politiet allerede har en leverandøravtale om oppdatering av Geopol en gang i året.

Fikk du med deg denne? Politiet må bruke IT-løsninger fra 70-tallet

Hull i rekken

– Men så har svikt i rutinene ført til at disse oppdateringene ikke har nådd ut til flere av politioperasjonssentralene, sier Veiding til Teknisk Ukeblad.

Oppdateringen foregår på den måten at Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) sender ut ferske data på et fysisk lagringsmedium til hvert av de 27 politidistriktene.

Og her er det hull i kommandorekken som fører til at dataene ikke blir lagt inn på den aktuelle datamaskinen ved flere politiioperasjonssentraler.

Les også: Politiet beviser egen mangel på IT-kompetanse

SENTRAL: Geopol skal være politiets sentrale kartverktøy, men lider under mangelfulle oppdateringsrutiner. Nå skal det ryddes opp.

Skal rydde

– Politidistriktene har fått frist til 15. august med å rapportere status for om de har oppdaterte kart i Geopol eller ikke. Så skal vi sørge for å rydde opp i rutinene, slik at kartene faktisk blir oppdatert hvert år, sier Veiding.

Problemet nå er at det er opp til hvert enkelt politidistrikt selv å sørge for at oppdateringen faktisk blir gjort.

En mer permanent løsning vil være å distribuere oppdateringer digitalt fra PDMT over nettet ut til hver Geopol-maskin.

– En slik sentralisering satser vi på å få til i løpet av det neste halvåret, sier programdirektøren.

Kart på nettbrett

Om kort tid skal flere patruljebiler i hvert distrikt utstyres med nettbrett. Nå er etaten i ferd med å finne ut hva slags verktøy disse skal inneholde, og en mobil utgave av Geopol står høyt på listen.

– Trolig blir det kartlisens til innsatsledernes biler. Løsningen kommer trolig til å være klar rundt årsskiftet, sier Veiding. Han har ennå ikke oversikt over kostnadene.

Dette er tiltak som skjer utenfor Merverdiprogrammet, som er etatens langsiktige program for modernisering de neste åtte årene.

Les også:

Nødsambandet sviktet under tunnelulykken

Snart må alle basestasjoner kunne holde seks timer på batteri

FM-slukking vil gi søppelberg av radioer