AEG gjør om sin profil, og vil bli et "high-end"-merke for de miljøbevisste. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Piffer opp AEG

IFA / BERLIN: Det kan være vanskelig å vite hvem som eier hvem, men det er Electrolux som eier AEG. I det minste som hvitevaremerke.

Nå tar giganten et grep for å blåse nytt liv i merket som ble etablert i Tyskland i 1887 (da Teknisk Ukeblad var 33 år gammelt).

Logo og design

Nå skal alt bli nytt, til og med logoen, lover moderen og posisjonerer AEG mot Miele og andre merker som kan ta noen kroner ekstra for produktene sine.

Dette skal bli high-end-merket for forbrukere som virkelig er interessert i form og funksjon på kjøkkenet og på vaskerommet, mener Elektrolux, men de leverer også til de miljøbevisste.

Her skal det brukes resirkulert plast og andre materialer - og bli til produkter med lavest mulig energiforbruk.

Miljø på kjøkkenet

Her kommer den største dampovnen på markedet og med lavere strømforbruk og som gir maten bedre smak. ProFresh er kjøleskapet som holder maten frisk lenger.

ProClean gir enda renere oppvask og kan jafse i seg de største tallerkener.

MaxiSense er induksjonsplaten som ikke er budet til varmesoner og gir bedre temperaturkontroll for kokekar i alle størrelser.