Prototypen på Nissan e-NV200 har vært testet siden 2011 og skal testes ytterligere et år før serieproduksjonen starter. Dette bildet er tatt på Detroit-messen tidligere i år. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
(Bilde: Per Erlien Dalløkken)
(Bilde: Per Erlien Dalløkken)

NISSAN E-NV200

Pakker teknologien fra Leaf inn i varebilen NV200

Nissan med elektrisk sjuseter.

Etter måneder og år med testing, nærmer det seg nå masseproduksjon av den elektriske varebilen Nissan e-NV200.

Det varslet Nissan på Hannover-messa tidligere i september.

Også som sjuseter

Konseptet av den elektriske versjonen av varebilen er vist fram flere ganger. Teknisk Ukeblad fikk en nærmere titt på den i Detroit i januar.

Nå opplyser Nissan at den også skal komme som sjuseter. Da under navnet Evalia.

Planlagt lansering er i løpet av fiskalåret 2013 (som avsluttes 31. mars 2014).

Prototyptestingen skal imidlertid pågå ut 2013. Den startet i fjor.

Les også:

Gratis superlading for Tesla-eiere

Advarer mot gamle elbiler  

Leaf/NV200-kombinasjon

Litt forenklet forklart har Nissan puttet den elektriske drivlinja fra Leaf under skallet på NV200. Sistnevnte har eksistert med forbrenningsmotor i tre år. Lastekapasiteten er 4,2 m3.

Det betyr den samme 80 kW store motoren som får strøm fra et 24 kWh litiumionebatteri med mulighet for hurtiglading.

Batteriet forsyner ikke bare elmotoren, men også et 6 kW strømuttak som jo er en fin egenskap for dem som trenger strøm ute i periferien.

eNV200 skal produseres kun i Barcelona.

Nissans to spanske fabrikker, den andre ligger i Avila vest for Madrid, produserte 150 000 biler i fjor.

Les også:

Klar for masseproduserte hydrogenbiler

Annenhver varebil kan kjøre elektrisk  

20 prosent av 10 prosent

Nissan arrangerte tidligere denne uka et elbilseminar på Veiby gård i Østfold med en rekke lederskikkelser fra internasjonal elbilindustri. Deriblant konsernets sjef for «Zero Emission»-satsingen, Eiji Makino.

Han fortalte litt om selskapets strategi framover, som blant annet går på å fortsette å knytte til seg samarbeidspartnere på å bygge ut infrastruktur. Nissan har selv tatt hånd om å utvikle en ny chademolader som visstnok både er mindre og billigere.

Når det gjelder salg av Nissan Leaf, har Nissan skuffet en smule sammenlignet med salgsmålene. Spesielt i USA. Likevel er 36 000 solgte ved utgangen av august nok til å gi Leaf en global markedsandel på formidable 66 prosent - 63 prosent i Europa.

En slik dominans kan selvsagt ikke vedvare, innrømmer Makino:

– Vi mener fortsatt at andelen solgte elbiler i verden i 2020 vil ligge på 10 prosent. Vi håper å på dette tidspunktet ha 20 prosent av markedet, sier han.

I fjor ble det produsert 76,8 millioner personbiler. Gitt et slikt volum også om åtte år (sannsynligvis er det atskillig større), må Nissan altså selge halvannen million elbiler i året.

Les også:

– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Ås-studenter bygget enestående elektrisk motorsykkel

Dette er verdens lengste buss

Landets raskeste drosje