Sveising. Industri. Verft. Verftsindustri. Industriarbeidere. Konkurranseevne. (Bilde: Colourbox.com)
LØNNSOM: Ulstein verft er blant de mer lønnsomme i det norske markedet. Store deler av bransjen ser like fullt truende skyer i horisonten. (Bilde: Anders J. Steensen)

Ordretørke for verftene

  • Industri

Så langt i år er det bestilt 17 nye ordrer til en samlet verdi av 6,5 milliarder kroner ved norske verft i år.

Det er en klar nedgang fra de siste årene, og finanskrisen får naturlig nok skylden.

– Både urolighetene i finansmarkedet og usikkerheten rundt fallet i oljeprisen fører til lavere inngang av kontrakter, sier direktør Birger Skår i markedsorganisasjonen Norske Skipsverft til Dagens Næringsliv.

Les også:

Sliter med logistikken

Enn så lenge flyter verftsindustrien på eksisterende ordremasse, som ligger på rundt 64 milliarder kroner.

Men lønnsomheten avtar, man har sett to konkurser så langt i år – og forsinkelser og kostnadssmeller er gjennomgangsmelodien.

– Det ser ut til at flere av verkstedene har problemer med logistikken. Når skroget eller vitale deler av skipet kommer etter skjema fra underleverandørene, forskyves hele produksjonsprogrammet, sier bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri til avisen.

Disse kontraktene er gjerne inngått basert på en normal produksjonsgang, og blir dermed sårbare for forstyrrelser, opplyser han.

Diskuteres i dag

Denne tilstandsrapporten danner bakteppet når bransjen i dag samles til årets verftskonferanse i Ålesund, hvor blant andre næringsminister Sylvia Brustad (Ap) deltar.

Les også:

Seismikkmygg med milliardkontrakter