FLAGGSKIPET: Geowave Endeavour er Wavefields flaggskip, og skal kartlegge et område på 17.000 km2 for BP i Libya de neste månedene. Kontrakten er verdt over en milliard kroner. (Bilde: Wavefield Inseis)
SIKTER HØYT: Finansdirektør Erik Hokholt i Wavefield Inseis vil ha selskapet til topps på 3D-seismikk. (Bilde: Wavefield Inseis)

Seismikkmygg med milliardkontrakter

Tidligere denne måneden dro Wavefield Inseis i land en kontrakt verdt 170 millioner dollar med det indiske statsoljeselskapet ONGC.

Kontrakten innebærer 3D-seismiske undersøkelser utenfor kysten av India i tre år, med seismikkskipet Geowave Commander.

Betydelig størrelse

Ifølge Wavefield er dette en av verdens største seismikkontrakter noensinne, og en sum som virkelig vil synes i regnskapet til det norske selskapet:

– I fjor hadde vi en omsetning på litt over to milliarder kroner. Når denne kontrakten alene er på over én milliard sier det seg selv at dette er enormt stort for oss, sier finansdirektør Erik Hokholt i Wavefield Inseis ASA.

– I det øvre sjiktet

Wavefield vant kontrakten i konkurranse mot størrelser som Petroleum Geo-Services (PGS), CGGVeritas og Fugro-Geoteam.

– Vi har ti prosent markedsandel, men er betydelig mindre enn "de tre store", og har ikke de samme ressursene. Da blir vi veldig fornøyde når vi får slike kontrakter, sier Hokholt.

Det er ikke lenge siden Wavefield sikret den forrige rekordkontrakten, som også oversteg milliarden. I juni undertegnet selskapet en ettårskontrakt med BP Exploration Libya for 3D-undersøkelser i Sirt-bassenget utenfor Libya, hvor Geowave Endeavour skal kartlegge et område på 17.000 kvadratkilometer.

Finansdirektøren har en klar oppfatning av hvorfor Wavefield vinner slike storkontrakter:

– Vi har bygd oss opp på 3D-segmentet, og bevisst lagt oss i det øvre sjiktet av 3D-seismiske båter for å kunne konkurrere. Både ONGC og BP valgte oss på grunn av de avanserte båtene, og BP valgte til og med vårt flaggskip Endeavour før den var ute fra verftet, sier Hokholt, som også mener de har valgt riktige verft til å fullbyrde flåten. Flaggskipet ble bygget ved Fosen verft i Sør-Trøndelag, og har kapasitet til å taue opptil 16 streamere.

Flåten fullført

Wavefield har åtte fartøy i drift, og det siste i deres byggeprogram ferdigstilles i Singapore i løpet av fjerde kvartal i år.

– Det er veldig riktig timing. Spesielt med finanskrisen er det godt at vi nå ferdigstiller vårt fullfinansierte byggeprogram og at vi ikke fortsatt har fartøy under bygging. Når den siste er klar, har vi fullført vår flåte, sier Hokholt.

Wavefield Inseis ble stiftet i oktober 2001, og hadde ti ansatte i 2005. Nå har de nærmere 450 ansatte, både på land og om bord på fartøyene de opererer. Erik Hokholt sier den formidable veksten i ansatte de siste årene også er det som har muliggjort selskapets kjempevekst i omsetning. Da er det godt med solide kontrakter:

– Å sikre seg langtidskontrakter som den siste med ONGC er godt for et mindre selskap. Med slike i bunnen kan vi bruke resten av flåten på mer kortsiktige operasjoner. Det sikrer stabilitet, sier Hokholt.