SKIP

Batterier slår ut diesel: - Det er ingen revolusjon, men en evolusjon

Utslipp fra flåten kan reduseres med 60 prosent, ifølge Siemens.

Elfrida har fått fri fra sitt daglige virke ved et Salmar oppdrettsanlegg ved Frøya.
Elfrida har fått fri fra sitt daglige virke ved et Salmar oppdrettsanlegg ved Frøya. Bilde: Tore Stensvold
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
17. aug. 2017 - 09:11

TRONDHEIM: Elfrida er verdens første helelektriske arbeidsbåt for oppdrettsnæringen. Snart får hun mange søsken. Næringen vil nemlig ha elektriske eller hybride arbeidsbåter. 

Siemens har studert flåten av arbeidsbåter og servicefartøy for akvakultur- og oppdrettsnæringen. De har kommet fram til at over 50 prosent er eldre enn 16 år.

De nærmer seg fornyelse og samtidig skal det bygges mange flere.

- Det er et stort potensial i flåten av arbeidsbåter. Vi mener at CO2-utslippene kan reduseres fra dagens 300.000 tonn til 100.000 tonn ved å skifte ut eldre og bygge nye båter med batterier og noen hybride. Årlig dieselforbruk kan gå ned fra 100.000 tonn i dag til 37.000 tonn, sier salgsdirektør Odd Moen i Siemens til TU.

Kaptein Thomas Nordhammer på Elfrida smiler og er fornøyd.

- Dette er den beste arbeidsbåten med det beste arbeidsmiljøet i verden. Her er det helt stille når vi jobber, sier Nordhammer til Teknisk Ukeblad.

Elfrida ble levert fra Ørnli Slipp i februar og har siden vært arbeidsbåt på et anlegg ved Frøya med 11 mer der med totalt 2 millioner fisk.

Elfrida-kaptein Thomas Nordhammer er veldig glad for å slippe støy om bord. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
Elfrida-kaptein Thomas Nordhammer er veldig glad for å slippe støy om bord. Foto:  Tore Stensvold

Oppdrettsselskapet Salmar har latt båten få fri noen dager. Nå ligger Elfrida som utstillingsmodell ved Skansen i Trondheim under fiskerimessen AquaNor. 

Ved Skansen er det også en lang rekke andre arbeidsbåter fra ulike verft. Men alle er utstyrt med dieselmotorer. Det vil ikke vare lenge.

 

Vis mer

Banker på døra

Daglig leder Terje Andreassen i Moen Marin merker at oppdrettsnæringen tar miljø og klima på alvor.

- Det er en voldsom vekst i etterspørselen. Vi får henvendelser om både helelektriske og hybride arbeidsbåter i de fleste størrelsessegmenter, sier Andreassen til TU.

Moen Marin er Norges største leverandør av arbeids- og servicefartøy fra 10 meter og opp mot 24 meter. De har verft i Norge og bygget opp kapasitet i Kroatia og Kina.

Teknisk sjef Torfinn Hansvik (t.v) og daglig leder Terje Andreassen i Moen Marin om bord på en 15 meters arbeidsbåt som skal leveres til Folden Akva. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
Teknisk sjef Torfinn Hansvik (t.v) og daglig leder Terje Andreassen i Moen Marin om bord på en 15 meters arbeidsbåt som skal leveres til Folden Akva. Foto:  Tore Stensvold

En canadisk kunde blir med Andreassen om bord i en splitter ny arbeidsbåt på 15 meters lengde og 10 meters bredde. Canadieren hadde i utgangspunktet ikke planlagt batteri, men vil ta det opp til vurdering etter å ha forhørt seg mer om teknologien.

Teknisk sjef i Moen Marin, Torfinn Hansvik, sier de har flere prosjekter og forespørsler der de nå går inn og studerer driftsprofilen til aktuelle prosjekter.

Egil Mollestad, teknisk direktør i ZEM. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
Egil Mollestad, teknisk direktør i ZEM. Foto:  Tore Stensvold

- Ut fra analysene, kan vi beregne hvor godt eget prosjektet er for elektrisk framdrift, eller eventuelt hybrid, sier Hansvik.

Moen Marin har innledet samarbeid med den norske batterileverandøren ZEM og Westcon Power & Automation på elektro-. og energistyringssystemer.

Dieseldrevne arbeidsbåter ligger tett i tett fra ulike leverandører på Skansen i Trondhiem under AquaNor. En merd fra Lerøy har også fått plass i havna. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
Dieseldrevne arbeidsbåter ligger tett i tett fra ulike leverandører på Skansen i Trondhiem under AquaNor. En merd fra Lerøy har også fått plass i havna. Foto:  Tore Stensvold

De to sistnevnte leverte også batterier og systemer på Vision of the Fjords, den 40 meter lange turistkatamaranen som går inn Nærøyfjorden på batterier. Men transportetappen til og fra Nærøyfjorden går i 19 knop med diesel.  

Batterievolusjon

- Det skjer mye på utvikling av batterier. Det er ingen revolusjon, men en evolusjon. Energitettheten øker uten at volumet endres, bare litt økt vekt. Samtidig går prisene ned, sier teknologidirektør Egil Mollestad til TU.

Nå er ZEM og Westcon engasjert av verftet Brødrene Aa i gang med å planlegge en 100 % elektrisk versjon av turistbåten. Den skal hete Future of the Fjords og også klare transportetappen på strøm.

Administrerende direktør Geir Odland i Westcon Power & Automation gir et godt bilde på hvordan utviklingen går fort framover.

Halve størrelsen

I mai i fjor installerte selskapet batteripakke og energikontrollsystem til offshoreskipet Viking Energy som ble bygget om til hybriddrift.

- Alt dette ble plassert i to 20-fots containere på dekk. Skulle vi levert dette sammen med ZEM i dag, ville vi fått alt inn i én container, sier Odland.

Oppdrettsnæringen trenger ikke å gå konkurs ved å investere i mer miljøvennlige fartøy, selv om batterier og elektrisk system koster noe mer.

Beregninger fra Moen Marin, ZEM og Westcon, tyder på at ekstrainvesteringen er tilbakebetalt på 3-4 år.

- Prisen på strøm er cirka en tredel av dieselprisen. Samtidig er det mye å spare på redusert vedlikehold, olje- og filterskifte, smøring og slitasje, sier Mollestad.

Prosjektleder Jan Tore Ysland ved Moen Marin viser rundt på den 15 meter lange arbeidsbåten til rundt 19-20 millioner kroner, avhengig av utstyrsnivå.  I hvert skrog sitter en Nogva-levert Scania-motor på 500 hester hver samt et mindre generatorsett som hjelpemotor.

Dieseldrevne arbeidsbåter ligger tett i tett fra ulike leverandører på Skansen i Trondhiem under AquaNor. En merd fra Lerøy har også fått plass i havna. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
Dieseldrevne arbeidsbåter ligger tett i tett fra ulike leverandører på Skansen i Trondhiem under AquaNor. En merd fra Lerøy har også fått plass i havna. Foto:  Tore Stensvold

- Her er det god plass til å sette batteripakker og lage tavlerom. Det kan være større utfordringer for de litt mindre båtene, men der fullt mulig, sier Fossen.

Fiskeflåte

Prosjektleder Jan Tore Ysland i Moen Marin i kapteinsstolen på en 15 meters arbeidsbåt. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
Prosjektleder Jan Tore Ysland i Moen Marin i kapteinsstolen på en 15 meters arbeidsbåt. Foto:  Tore Stensvold

Men det er ikke bare arbeidsbåter for oppdrett og akvakultur som kan elektrifiseres. Under Arendalsuka presenterte Bellona, Nelfo, Elektroforeningen og Siemens på tirsdag en rapport. Der kommer det fram at dersom man får de 3000 fiskebåtene som egner seg best for oppgradering over på dieselelektrisk drift, kan CO2-utslippene halveres, fra 420.000 til drøyt 200.000 tonn årlig.

Tavlerommet på Elfrida. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
Tavlerommet på Elfrida. Foto:  Tore Stensvold
En batteripakke fra PBES på 90 KWh er plassert i hvert sitt skrog på Elfrida. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
En batteripakke fra PBES på 90 KWh er plassert i hvert sitt skrog på Elfrida. Foto:  Tore Stensvold

– Bruk av batteri i fiskebåter vil redusere utslippene med 50 prosent. Norge må redusere CO2-utslippene fra såkalt ikke-kvotepliktig sektor med 40 prosent innen 2030. Med 210.000 tonn redusert har vi tatt unna én prosent av dette, det er en betydelig andel, sier seniorrådgiver Jan Kjetil Paulsen i Bellona.

På Elfrida sitter kaptein Nordhammer og nyter en kopp kaffe.

Ladekaffe

- Her er det kran og kaffetrakter som bruker mest energi når vi ligger ute på anlegget, sier han.

Et nytt begrep er lansert: Ladekaffe.

-På flåten har vi 440 Volt. Da får vi ladet temmelig mye mens vi har kaffepause, sier Nordhammer.

Stillheten og muligheten for å prate uanstrengt med kolleger ble en positiv overraskelse for kaptein Thomas Nordhammer om bord på Elfrida. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
Stillheten og muligheten for å prate uanstrengt med kolleger ble en positiv overraskelse for kaptein Thomas Nordhammer om bord på Elfrida. Foto:  Tore Stensvold

Dersom batteriet er nede på 20 prosent, kan det lades opp til så å si full kapasitet t i løpet av 1,5 timer.

- Det går seinere i land der vi har 230 volt og dårligere nett, sier kapteinen.

Normalt går Elfrida ut i 7-tida om morgenen og er tilbake i 17.30-tida. Da lader hun ved flåten når mannskapet har pauser, men går ellers bare på strøm.

PM-motor

I hvert skrog er det plassert en batteribank på 90 kWh samt en permanentmagnetmotor på 136 kW. I det ene skroget er det også et tavlerom med styringssystem, mens det i det andre er en Nogva hjelpemotor som sikkerhet.

Ifølge Siemens kan et tilsvarende arbeidsfartøy gjerne utstyres med større batterikapasitet.

- Det avhenger av kundens behov og hva slags arbeidsoppgaver fartøyet skal brukes til. Plassmessig er det ikke noe problem, sier Odd Moen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.