UROLIG: Teknas president Marianne Harg synes nedgangen i miljøinvesteringer er bekymringsfull. (Bilde: Ståle Andersen)

– Olje og gass må finansiere klimafond

Tekna-president Marianne Harg vil øke CO2-avgiften på sokkelen for å finansiere klimakutt i Norge. Det har vi råd til, mener Harg.

Mens stadig flere i LO ser ut til å ville gi opp målet om å kutte to tredjedeler av klimautslippene her hjemme, vil Tekna beholde målet som stortingsflertallet kom frem til i det såkalte Klimaforliket.

Klimapengene må brukes til teknologiutvikling på norsk jord, mener fagforeningen som organiserer teknologer, realister og naturvitere.

– Jeg tror noen er redde for at det skal bli for dyrt og krevende for industrien. Vi mener tvert imot at fornyelsen og oppdateringen er nødvendig for at industrien skal overleve på sikt. Det er fint at det blir utvikling i Argentina, Brasil, Angola og hvor det måtte være. Men hvis norske bedrifter ikke er med på teknologiutviklingen for nytt klima, faller de etter – og så er de døde om en stund, sier president Marianne Harg i Tekna.

Les også:

Her er miljøtoppenes krav til klimameldingen

Oljeindustrien styrer unna fornybarregning

Fondsløsning

Tekna vil ta penger fra bingen til petroleumssektoren for å finansiere klimatiltak i den landbaserte industrien i Norge.

I et brev til finansminister Sigbjørn Johnsen ber foreningen om at "det etableres en fondsløsning" allerede i statsbudsjettet for 2013, "tilsvarende det som ble gjort for å redusere utslipp av svovel og NOx".

– Dette er en måte å få fornuftig industri til å bli i Norge, slik at landet får skatteinntekter over tid, sier Harg.

TU mener: Industrien trenger et klimafond

– Ikke flaut

Foran henne ligger lederartikkelen i Dagens Næringsliv som tilfeldigvis kom samme morgen som vår avtale med Harg om å snakke om nettopp klimafond.

Under tittelen "Flaut fond" skyter avisen ned et forslag fra Hydro og miljøstiftelsen Zero, og mener Norge må bort fra "tvangstanker om å kutte hjemme".

– Det som er flaut, er om et av verdens rikeste land ikke tar disse kostnadene, mener Harg.

Høyere CO2-avgift

Hun understreker at Tekna ikke ønsker å ta av penger som statskassen allerede har, slik noen framstiller det.

Fondet skal fylles ved å øke CO2-avgiften på sokkelen til 2008-nivå, ifølge Tekna.

Fagforeningen mener at etableringen av fondet vil hindre at norsk industri som i hovedsak får strømmen sin fra fornybar energi, flyttes til land der strømmen kommer fra kull og andre fossile kilder.

Det taper både arbeiderne, statskassen og klimaet på.

Les også:

Industrien ønsker seg klimafond

Nærmere enighet om grønt klimafond

CO2-avgiften gir ikke klimakutt

– Lettere å støtte olje

– Er du ikke redd for at medlemmene fra petroleumssektoren vender deg ryggen når du foreslår at deres arbeidsgivere skal få svi?

– Dette kommer ikke til å drepe olje- og gassprosjekter. Siden kvoteprisene er så lave slipper petroleumssektoren uansett mye billigere unna enn tidligere. Olje- og gassindustrien er i tillegg stedbunden og arbeidsplassene blir i Norge, sier Harg.

– For meg er det lettere å støtte en videre utvikling av petroleumssektoren når den også bidrar til å opprettholde en levedyktig industri i andre sektorer – levedyktig fordi den har en teknisk utvikling som ligger i forkant i verden.

Harg mener at alle industribedrifter som har et potensial for å rense CO2 kan komme til å nyte godt av et klimafond.

– Vi tror fondet kan bli et viktig bidrag til bedrifter som tar kostbare investeringer i rensing, sier Harg.





– Klimamoralister

Partisekretær Raymond Johansen i Arbeiderpartiet tok nylig et oppgjør med de han kaller klimamoralister, de som ønsker kraftige kutt hjemme for enhver pris.

– Det har vært mye snakk om klimamoralister. Kanskje er vi det. Det hviler iallfall et samfunnsansvar på en fagforening som organiserer personer med høy utdanning. Vi har et moralsk ansvar for å bruke den kompetansen til å gjøre noe for klima, påpeker Harg.

Klimameldingen ble nok en gang utsatt, etter det som utenfra ser ut til å være uenigheter om blant annet kuttene skal tas her i dyre Norge eller billigere i utlandet.

Les også:

– Gi fem milliarder til teknologi

Oljenæringen mener den ikke er miljøversting

– Klimafond bør dekke elektrifisering

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.