Dagens radarsystem for å detektere oljeutslipp fungerer kun når det er bølger. Nå blir det mulig å fange opp oljesøl også på blikkstille vann. (Bilde: ISPAS)

EDVARD GRIEG

Nytt radarsystem skal få øye på oljesøl selv når det er vindstille

Et nytt radarsystem skal sørge for at oljesøl blir oppdaget selv om det er vindstille. Dette har til nå ikke vært mulig.

Ved et oljeutslipp vil bølger bevege seg annerledes enn vanlig.

Med eksisterende radarteknologi på norsk sokkel har man klart å detektere oljesøl når det har vært vindstyrke over to meter i sekundet.

Men dersom det har vært vindstille og havblikk, vil oljeutslipp forbli uoppdaget av dagens systemer.

– Svakhet i eksisterende system

Den eksisterende teknologien er navigasjonsradarer hentet fra skipsfart, som kan fange opp skip på kollisjonskurs.

– Bølgene oppfører seg annerledes, noe man kan fange opp med denne teknologien, sier HMS-ansvarlig i Lundin Petroleum, Bernt Rudjord, til Teknisk Ukeblad.

– Men når det er vindstyrke på under to meter i sekundet, vil man ikke oppdage oljesølet. Det er en svakhet i det eksisterende systemet, sier han.

Les også: Øver på oljevern med 75 kubikkmeter popkorn

En hundredels millimeter

Bak den nye teknologien står Richard Norland og selskapet ISPAS AS. Han forklarer at bakgrunnen for den nye teknologien er at NOFO (Norsk Oljevernforening For Operatørselskap) utlyste en konkurranse om oljevern for å finne olje på stille vann.

Statoil syntes at dette var så interessant at de inngikk en industriell forsknings- og utviklingskontrakt med ISPAS for å ta teknologien videre.

– Det er et hull i dekningen med dagens system. Når det ikke er bølger, blir ikke utslippet oppdaget. Vi hadde et forslag som går på å sammenligne olje med luft. Vi har mye erfaring fra målinger, og kan måle med en nøyaktighet på en hundredels millimeter på 3 kilometers avstand, forklarer Norland.

– Tanken var at når elektromagnetiske bølger går gjennom olje, så forsinkes dette. La oss forsøke å måle denne forsinkelsen, sier han videre.

Les også: Knalltest for ny oljevernteknologi

Edvard Grieg blir den første utbyggingen som tar i bruk det nye radarsystemet fra Ispas. Det norske

Slapp ut olje utenfor Bergen

Med nesten 11 års bakgrunn fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), og deteksjon av små mål i sjøen – deriblant ubåt-periskop – ble mye av grunnlaget for det nye radarsystemet lagt.

– Vi fikk etter hvert tilgang på Kystverkets basseng i Horten, og gjorde der målinger som viste seg å virke. Vi fikk også lov av Miljødirektoratet til å slippe ut råolje på utsiden av Bergen, og fikk demonstrert systemet godt, sier Norland.

Han forteller at det i løpet av den siste tiden har vært en revolusjon i radarbransjen. Blant annet bruker ISPAS i denne teknologien høyere frekvens enn hva som er vanlig.

– De konvensjonelle systemene går på 9,5 GHz. Vi går på neste 16. Dette gir oss en rekkevidde som er nesten 70 prosent lenger. Det som har skjedd, er at mobilkommunikasjon har gjort det lettere og billigere å få tak i komponenter som tidligere har vært betydelig dyrere enn hva det er i dag, sier han.

Ikke fremmede for nytenking

Han gir Lundin honnør for å ville ta i bruk den nye teknologien på Edvard Grieg.

– Selv mener jeg at Lundin er ett av de mest spennende selskapene på norsk sokkel, og de er ikke fremmede for å ta i bruk nye ting, sier Norland.

Lundin sier til Teknisk Ukeblad at de liker å være først til å ta i bruk ny teknologi.

– Vi synes dette er veldig spennende, og vi ønsker denne typen fremskritt på alle områder vi driver med. Det er helt i tråd med vår filosofi, sier Bernt Rudjord.

Les også:

Oljebransjen får Lofoten-motstand fra Helvete

Her er 26 av de viktigste teknologiene fra oljebransjen

– Havdypet er 1300 meter. Det finnes ikke infrastruktur, er kraftige havstrømmer og høye bølger