En såkalt matematikk-MOOC kan bli en viktig brikke for å få videreutdannet de mange lærerne i landet som har liten eller ingen utdanning i matematikk. Prosjektleder Eirik Øvernes presenterer her nyskapningen for flere av landets fylkesmenn. De første lærerne skal utdannes på denne måten til høsten. (Bilde: Heiko Junge/NTB scanpix)

MATEMATIKKMOOC

Nytt mattekurs skal løfte norske lærere i turbofart

Nyutviklet MOOC.

Såkalte massive åpne nettkurs (massive open online courses – MOOC) har tatt av internasjonalt de siste årene.

Kursene gir studenter tilgang til å følge kurs på universiteter og høyskoler fra sin egen PC, noe som gjør at man kan få utdannet mange flere studenter av gangen enn på den tradisjonelle måten.

MOOC-teknologien kan på den måten bli en viktig nøkkel for å nå regjeringens mål om å etter- og videreutdanne rekordmange lærere i årene fremover, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Vårt mål er å få til en mer desentralisert videreutdanning, og da er det nødvendig å ta i bruk digitale løsninger, sier han til NTB.

Enklere

Isaksen sier et desentralisert tilbud vil gjøre det enklere for mange lærerne å videreutdanne seg, fordi de slipper å reise vekk.

Det vil også gjøre det enklere for skolene å melde på flere lærere samtidig, fordi det er lagt opp til at lærerne skal jobbe helt eller delvis ved siden av studiet mot å få et stipend.

– Da får vi til et løft for hele skolen, ikke bare for enkeltlærere, og det er veldig viktig, sier Isaksen.

Han håper bruk av digitale verktøy som MOOC-er på sikt kan bidra til å få opp både tempoet og antallet lærere som kommer seg gjennom videre- og etterutdanningskurs. Hvis pilotforsøket, som kalles MatematikkMOOC, til høsten går bra, er tanken å utvide tilbudet til andre fag.

Les også: – Matte i Norge etter 22 år i Singapore er som gå fra Premier League til 6. div

Mangler fagkunnskap

Å få opp farten på å videre- og etterutdanne norske lærere er også helt nødvendig, viser tallene.

Statistisk sentralbyrås kompetansekartlegging fra i fjor høst viste at det jobber over 9.000 lærere i norsk skole uten formell kompetanse i fagene de underviser i. 35 prosent av dagens matematikklærere har ingen eller kun svært liten faglig fordypning i faget. I enkelte fylker er andelen så høy som 42 prosent.

Kunnskapsministeren avviser at MatematikkMOOC-en er en kriseløsning for å kunne gjøre noe raskt med kompetansemangelen.

– Nei, dette er ikke en billig løsning. Dette skal være et fullverdig tilbud med samme kvalitet som et vanlig kurs. Men vi må se på tilbakemeldingene og fraværsprosenten for å se hvordan dette kan utvikles videre, sier han.

Les også: Her har de gym og matteundervisning på én gang

Fravær

Den nye MatematikkMOOC-en er utarbeidet av Senter for IKT i utdanningen, Norges arktiske universitet i Tromsø og Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Prosjektleder Eirik Øvernes ved Senter for IKT i utdanningen sier de er kjent med at frafall er en utfordring ved MOOC-kurs, men at de har gjort tiltak for å forsøke å forhindre dette.

Lærerne deles i grupper og må blant annet møtes til jevnlige videokonferanser der de skal diskutere og evaluere hverandre. De må sende inn arbeid til gitte frister, og de vil få tilbakemelding om hvordan de ligger an.

Kurset har først og fremst fokus på hvordan lærerne kan gi en bedre og mer variert undervisning. Under kurset får lærerne kjennskap til forskjellige undervisningsmetoder, bruk av digitale verktøy i undervisningen samt at de lærer hvordan de kan gi tilpasset undervisning.

Søknadsfristen for å bli med på høstens MatematikkMOOC er 15. mars.

Les også: Nina (27) vant Abels mattekonkurranse. Men nivåspranget til MIT var enormt