Iris Group og Fours AS skal bruke droner til å ta inspeksjon offshore og onshore ytterligere ett steg videre. (Bilde: Iris Group)

DRONER OFFSHORE

Nytt dronesamarbeid: Slik vil de droppe stillas og klatring offshore

– En luftig og stille revolusjon.

Droneselskapet Iris Group Nordic i Bergen og inspeksjonsselskapet Fours AS – som nå er en del av Kolos – har nylig inngått et samarbeid.

Med nytt droneregelverk fra nyttår skal de tilby komplette inspeksjonstjenester ved hjelp av droner.

– Når godkjente inspektører og erfarne dronepiloter går sammen, blir dronene tatt i bruk på en ny måte. Dette kan gi oljebransjen håp om store kostnads- og tidsbesparelser når det trengs som mest, heter det i en melding fra Iris Group.

Bruker videobriller

– Droner gir oss nye muligheter til fullverdige inspeksjoner offshore og på land, og vil spare tid og kostnader, samtidig som sikkerhetsgevinstene er betydelige, sier Kjetil Spurkeland, som er ansvarlig for det nye samarbeidet i Kolos.

At droner blir brukt til inspeksjoner offshore er i og for seg ikke nytt. Teknisk Ukeblad har blant annet tidligere skrevet om Statoil som bruker droner til å inspisere fakler offshore.

Tidligere har aktørene måttet begrense seg til å levere film og bildemateriale som i ettertid gjennomgås av operatører eller inspektører. Iris Group og Kolos har valgt en annen modell for inspeksjonene, ifølge Iris Group.

– Dronepilot og inspektør gjennomfører inspeksjonene sammen, og inspektøren styrer dronens kamera gjennom videobriller, og velger underveis i inspeksjonen hvilke kritiske deler av objektet det skal fokuseres nærmere på, heter det i meldingen.

Ved hjelp av høyoppløselig film og fotoopptak, og et samarbeid mellom droneselskapet Iris Group og inspeksjonsselskapet Fours, håper man å kunne gjøre inspeksjoner tryggere og enklere. Iris Group

– Vil være i forkant

På denne måten mener de at kunden får umiddelbare resultater fra inspeksjonen, hvor det skal fremgå hvilke deler av objektet som er klarert og holder godkjent standard, og hvilke deler som må følges opp med tiltak.

– I noen tilfeller finner vi forhold vi må inspisere nærmere, eventuelt ved bruk av klatring, stillas eller kran, men tids- og kostnadsbesparelsen i forhold til å bruke klatring, stillas eller kran på hele inspeksjonen er likevel betydelig, sier Spurkeland i meldingen.

Iris Group ble etablert i Bergen i sommeren 2015 og forteller selv at de i løpet av høsten har inngått en rekke allianser med aktører i Norge. Selskapet holder frem at de er opptatt av sikkerhet rundt bruken av droner.

– I en tid der det med rette fokuseres på sikkerhet ved den sterkt voksende dronebruken, har vi valgt å satse på kompetanse med mange tusen flytimer under de meste krevende forhold som tenkes kan, sier leder i Iris Group, Jahn Petter Berentsen.

Flere sensorer

– Vi vil nok se at dette markedet med rette reguleres sterkere i tiden som kommer, og vi velger å være i forkant ved å stille de strengeste interne krav til flyteknisk ekspertise og erfaring, sier han.

Inspeksjonene foregår med høyoppløselig film- og fotoopptak. Men ifølge meldingen fra selskapet vil de se på en rekke andre dronebårne sensorer for industrielle formål.

– Som standard vil det inngå varmekameraer (IR-kamera), og sensorer som bruker ultrafiolette sensorer for deteksjon av spenningsfeil, sensorer for gassdeteksjon, og laserskannere som benyttes til detaljert overflatekartlegging, ifølge Rune Eikeland, som er ansvarlig for forsknings- og utviklingsarbeidet i IRIS Group.

  • Hold deg godt fast: