Verstingen: Fiat 500X slipper ut rundt 20 ganger mer NOx i faktisk drift enn i laboratorietester, viser testene til en fransk kommisjon. (Foto: Fiat)

NOX-UTSLIPP FRA DIESELBILER

Ny dieselrapport: – Alle jukser på en eller annen måte

Kun en av fem biler er i nærheten av oppgitte utslippstall.

En rekke ulike rapporter har siden Volkswagen-avsløringen alle kommet til samme resultat: De fleste bilprodusentene leverer dieselmotorer som slipper ut langt mer giftige nitrogenoksider (NOx) under faktiske driftsforhold enn hva de gjør i laboratorietestene som kreves for å få bilene godkjent. 

Sist ut er en rapport fra en uavhengig fransk kommisjon bestilt av den franske miljø-, energi- og havministeren Ségolène Royal.

Kommisjonen har sett på totalt 86 dieselbiler produsert innenfor Euro 5- og Euro 6-standardene, og bare rundt en femtedel av de testede modellene har NOx-utslipp som er i nærheten av de oppgitte tallene. 

Testen som er brukt er den samme testsyklusen som under NEDC-standarden, men under relle driftsforhold og med måleutstyr påmontert bilen. 

20 ganger så mye 

Den soleklart verste er Fiats crossover 500X, som har et oppgitt NOx-utslipp etter NEDC-standarden på 68,2 mg/km, godt under Euro 6-kravet på 80 mg/km. 

I den franske testen slapp 500X ut så mye som 1.354 mg/km, altså nesten 20 ganger så mye som oppgitt og nesten 17 ganger så mye som grenseverdien. 

500X hadde også et CO2-utslipp som var 40 prosent høyere enn oppgitt. 

Det er for øvrig ikke første gang Fiat har fått pepper i slike tester. Da tyske myndigheter testet dieselbiler tidligere i år oppdaget de at Fiat skrudde av eksosrensing etter nøyaktig 22 minutter - tilfeldigvis akkurat litt lenger enn NEDC-testen varer.

Testene viste også at blant andre Fiat skrudde av rensingen ved full bil og høye hastigheter, og at Opel og Nissan skrur av rensingen allerede når utetemperaturen synker til 17 grader

Andre verstinger blant Euro 6-modellene den franske kommisjonen testet var franskmennenes eget merke Renault, med modellene Talisman, Kadjar, Captur og Espace, Nissan Qashqai, Merdeces B-klasse, Opel Mokka og Zafira, Alfa Romeo Giulietta og Ford C-Max. 

Av biler under Euro 6-standarden er Fiat og Renault verstingene, viser testene fra den franske dieselkommisjonen. Biler i blått er utstyrt med EGR-teknologi og NOx-felle, mens de røde kun har EGR. Den vertikale røde stripen er fem ganger utslippsgrensen på 80 mg/km.
Av biler under Euro 6-standarden er Fiat og Renault verstingene, viser testene fra den franske dieselkommisjonen. Biler i blått er utstyrt med EGR-teknologi og NOx-felle, mens de røde kun har EGR. Den vertikale røde stripen er fem ganger utslippsgrensen på 80 mg/km.

 

Porsche-juks? 

Blant modeller innenfor Euro 5-standarden er verstingene i testen Nissan Navara (1667 mg/km mot oppgitt 188), Porsche Cayenne (1555/145,5) og Renault Laguna (1367/135,8).

Kommisjonen skriver imidlertid at de ikke har kunnet finne ut om produsentene har brukt programvare til å lure utslippstestene, ettersom de ikke har hatt tilgang til programvaren i de ulike bilene. 

Leder i den franske Auto Press Club, Didier Laurent, sier imidlertid til Le Parisien at han er overbevist om at andre produsenter også har brukt programvare liknende den Volkswagen brukte, men at det gjenstår å bevise. 

– Men en ting er sikkert - nivåene av forurensende utslipp og drivstofforbruk som produsentene påberoper seg er bare lureri. Alle jukser på en eller annen måte, sier han. 

Større transparens 

Den franske kommisjonen konkluderer med at den ikke kan bevise at bilprodusentene benytter seg av ulovlige metoder, men at den ikke kan utelukke det, og at videre undersøkelser er nødvendig. 

Kommisjonen oppfordrer produsentene til å gjøre noe for å bedre miljøytelsen til bilene som allerede er på markedet.

Den ber også om større transparens og ber produsentene offentliggjøre mer riktige utslippstall. 

Kommentarer (84)

Kommentarer (84)