Tar papiret til nettskyen: Markedssjef Christian Sæterhaug i det norske selskapet Gelato Group forteller at de har stor suksess i mange land med å innføre selvbetjeneing av trykkerioppdrag. Både kunder og trykkerier for fordeler (Foto: ORV)

GELATO GROUP

Norske Gelato Group vil gjøre trykkerioppdrag til en tjeneste i nettskyen

Har brukt 750.000 timer på utvikling.

Det er på tide at det skjer noe i trykkeribransjen. Den har fungert på samme måte i årtier og overinvestert for å komme seg ut av et flatt marked.

Industrien er på hele 800 milliarder dollar i verden. Det er 26 ganger større enn musikkindustrien, som er endevendt av digitalisering. Selv om trykkemaskinene er digitalisert har ikke alle de andre prosessene mellom kundene og trykkeriene endret seg mye.

En million jobber

Det er på tide med en revolusjonerende forenkling, mener markedssjef Christian Sæterhaug i det norske selskapet Gelato Group.

Gelato ble startet i 2007 og har bygget seg opp som en formidler av trykkeritjenester i privatmarkedet.

Alt fra takkekort til invitasjoner og julekort har stått på listen og har gitt dem en omsetning i Norge og en rekke andre land som trender mot rundt 180 millioner kroner i år.

Nå står forretningsmarkedet for tur. De neste 12 månedene skal de formidle rundt en million trykkerijobber og neste år skal omsetningen opp i 400 millioner kroner.

Les også: Konkurrentene priser norske Acano for deres videokonferanseløsning

Nettskytrykking

Det Gelato tilbyr kundene er en sømløs og bekvemmelig løsning med faste lave priser og leveranser innen 72 timer.

Og ikke et ord til noen. Ingen forklaringer på telefon og innhenting av priser og leveringsbetingelser.

Trykkerioppdraget leveres i et av mange kjente formater direkte på nettsiden hvor man også velger papirkvalitet og opplag.

Systemet de har utviklet er smart nok til å finne ut om alt stemmer.

Les også: Nå har Evrys nye oljeseksjon lansert sitt første produkt

Forenkling i begge ender

– I tillegg til å gjøre hverdagen enklere for de som skal ha trykket visittkort, konvolutter, brosjyrer og annet er systemet en kraftig rasjonalisering for trykkeriene vi samarbeider med også. En jobb de vanligvis bruker nesten en halvtime på går unna på et par minutter fordi de slipper alt arbeidet med å forberede jobben. Det gjør systemet og da er vi nede på den tiden selve trykkeprosessen og pakkingen tar. Den er ikke stor. Da blir det også attraktivt for trykkeriene å samarbeide med oss. Trykkeriene får større utnyttelse på maskinene de har investert i, sier Sæterhaug.

Selve trykkingen er bare en del av kostnaden med en slik jobb. Både trykkeriene og oppdragsgiverne bruker mye tid på å kontrollere parametere, og det koster.

Gelato har også en garanti slik at selv om brukerne gjør feil, inklusive trykkfeil, så trykker de jobben på nytt kostnadsfritt for dem.

Kanskje ikke så rart at de får 9,5 av 10 på den engelske tjenesten Trustpilot, som måler kundetilfredshet.

Les også: Norsk plast skal utkonkurrere silisium på pris

Utviklingsintensivt

Selv om den den nye nettjenesten er enkel ligger det mye utvikling bak.

Hele 750.000 utviklingstimer har Gelato investert til nå i både forbruker- og forretningssegmentet siden de startet opp.

– Det har vi gjort uten å pådra oss gjeld. Det er lønnsomt når vi fjerner kompleksitet i denne bransjen at det betaler en slik utvikling uten at vi er nødt til å kreve høye priser. Det har også skaffet oss et stort forsprang når vi nå går ut i stadig flere land med skytjenesten. Snart når vi ut til en milliard mennesker i 40 land, og vi er bare i starten, sier Sæterhaug.

Bare digitalt

Den nye nettskytjenesten begrenser seg til digitaltrykk. Det er den vei markedet går også.

Mindre jobber, opptil tusen og av og til to og tre tusen eksemplarer i stedet for store opplag i offset og rotasjon.

Les også:

Er norske «Alta» tidenes lekreste 3D-printer?

7 steg for å få tak i penger til din idé

– Hele verden ser på de norske edtech-selskapene