Første fullskala autonomt fartøy skal bygges ved Fjellstrand og testes i Trondheimsfjorden. (Bilde: Kongsberg)

Autonome fartøy

Norsk selskap bak verdens første autonome skip til kommersiell drift

Kongsberg-konsernet skal sammen med britiske Automated Ships Ltd bygge det som i 2018 blir et fullskala autonomt skip og bruke det i kommersiell aktivitet.

Skipet har allerede fått navnet «Hrönn» og skal kontraheres i januar 2018 om alt går etter planen.

Konsernsjef Geir Håøy presenterte nyheten på Verftskonferansen i Ålesund.

Han avslørte ikke så mange detaljer om fartøyet, men det skal kunne brukes til alt fra undersøkelser til ROV-operasjoner, moderfartøy for andre autonome fartøy som Hugin, det vil si som «launch and recovery» fartøy.

Aluminium

Skipet skal bygges ved Fjellstrand, som er eksperter på bygging av aluminiumsfartøy. Det var Fjellstrand som bygget batterifergen Ampere for Norled.

Fartøyet blir antakelig 35 meter langt og 10 meter bredt. Detaljene er ikke ferdig utredet.

Automated Ships skal drive og eie Hrönn.

Stappet med Kongsberg-utstyr

Kongsberg skal levere alle sensorer og automasjons- og kontrollsystemer, blant annet K-Pos dynamisk posisjonering (DP), K-Chief (motorromkontroll) og K-Bridge ECDIS (integrert broløsning med elektroniske kart og navigasjon. Alt utstyret vil ha en tilsvarende kopi på land for fjernoperasjon. 

FAKTA:

Lengde:  Ca. 35 m

Bredde: Ca: 10 m

Dekksplass: Ca. 340 m2

Framdriftssystem: Hybrid dieselelektrisk. 4 split. 4x azimuter

Batteripakke: 350 kWh leveres av Kongsberg.

Fartøyet vil den første tiden fjernstyres, men skal etter planen bli fullverdig selvgående. Det finnes ikke mannskapsfasiliteter om bord. Det gjør fartøyet enklere og billigere, men utfordrer dagens lovverk og klassenotifikasjoner. Et nytt regelverk må på plass. Det er allerede tett samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet DNV GL.

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen er positiv til å bidra til at regelverket er på plass samtidig med at teknologien utvikles.

Håøy lovpriser norske myndigheter med Sjøfartsdirektoratet og Kystverket som pådrivere for testområde for autonome skip i Trondheimsfjorden.

- Hrönn skal selvsagt testes der. Det er unikt å få mulighet til å teste ut sensorer og systemer i fullskala på en trygg og god måte, sier Håøy til Teknisk Ukeblad.

Ægirs datter

Kongsberg har mange års erfaring med den autonome undervannsfarkosten Hugin, som er utviklet sammen med FFI.

Navnet "Hrönn" er i dag et vanlig  islandsk kvinnenavn og var en av sjøguden Ægirs ni døtre. Det skal bety stor bølge uten kraftig brytning (surging wave).

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)