FORSKNING

Norsk 3D-kamera kan bli det første til å filme i 360 grader

Hamar-selskap står bak utviklingen.

 Et nytt 3D-kamera skal la deg filme i alle retninger samtidig.
Et nytt 3D-kamera skal la deg filme i alle retninger samtidig. Bilde: SINTEF
Åse Dragland, Gemini.noÅse Dragland, Gemini.noÅse Dragland, Gemini.no
23. apr. 2015 - 08:08

Tenk deg et videokamera plassert på en Formel 1-bil, på hjelmen til fallskjermhopper eller blant publikum på en rockekonsert, og at du i etterkant kan spille av filmen i 3D-format i Virtual Reality-briller. Du får skjermen så og si rett på øynene.

– Det betyr at du kan oppleve å være Formel 1-sjåfør fra lenestolen. Du kan se foran bilen, bak bilen, til sidene – og kanskje også på et publikum som heier deg fram. Og det er du som er sjefen og bestemmer synsvinkelen, sier Petter Risholm ved SINTEF.

Se 360-timelapse fra The Gathering  

Video-opptak i alle retninger

Det lille selskapet MakingView på Hamar har lenge jobbet med å utvikle et 360 graders videokamera som kan ta opp video i alle mulig retninger.

Selskapet har i dag teknologi for å ta opp og spille av «sfærisk video». Det innebærer at video tas opp i alle retninger rundt kamera på samme tid, som man kan spille av på mobiltelefonen, dataskjermen eller i VR-brillene.

Men en ting mangler - følelsen av å være tilstede i en ekte tredimensjonal verden. Ingen har hittil klart å få til en ekte dybdefølelse fra slike sfæriske videoer – og her må det tenkes helt nytt.

Fikk 80.000 Youtube-visninger: Norsk 360-video fikk 800.000 visninger på Youtube - se klippet

3D-effekten skal med

– Innholdet som MakingView lager kan vises i både VR- briller og på mobiltelefoner i dag. Men brukerne får ikke utnyttet brillene fullt ut, opplyser Risholm.

– For å videofilme i en kule rundt brukeren og få spilt av dette i 3D, trengs det mye lagrings- og prosesseringskapasitet. Det betyr igjen avanserte algoritmer. Det er dette vi som forskere skal hjelpe til med.

360-guide til verdens nordligste bosetning: Bli med til verdens nordligste bosetning. Her bor det 35 mennesker

Dyppe hodet ned i akvariet

I en kinosal med 3D-film og enkle 3D briller, er det regissøren som bestemmer synsvinkel og hvordan den tredimensjonale opplevelsen skal presenteres. Mange forbinder 3D-kino med å titte ned i et akvarium.

Men for å presentere 3D-opplevelser til en hel kinosal må man inngå en rekke kompromisser som reduserer opplevelsen til et minste felles multiplum.

Derimot har man fått en rivende utvikling innen VR-briller, og det har gitt et mylder av nye muligheter til å spisse den tredimensjonale opplevelsen og gjøre den mangfoldige ganger mer naturtro.

– Å gå fra 2D til 3D er et stort visuelt sprang. Når man putter på brillene, popper alt ut av skjermen og blir levende, og du deltar i verdenen. Nå dypper man hodet ned i akvariet, sier Risholm.

Interaktiv guide: Slik har du aldri sett Oslo Lufthavn

Marked i vekst

Stadig flere ser mulighetene som ligger i 3D og Virtual Reality, og store selskaper satser penger på VR-briller som finner ut hvor du har blikket ditt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Basert på hodet og øynenes bevegelser justerer brillene det som blir vist på skjermen slik at om du står i et rom og snur deg rundt, er du plutselig med i spillet. Men teknologien er hovedsakelig utviklet for spill.

– Med et videokamera åpnes det opp for å lage andre ting enn spill. Om du for eksempel setter et kamera framme på scenen under en konsert, kan du i etterkant ta på deg VR-brillene og få konserten fra alle vinkler. Ved å snu deg, kan du se på trommespiller, publikum, gitarist. Brillene gir tilstedeværelse og DU er i førersetet, sier daglig leder Are Vindfallet i MakingView AS. - 3D-markedet er i sterk vekst, og hvis vi lykkes med å utvikle en 360 graders 3D-teknologi, vil investorene stå klare.

Ble med på

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.