(Bilde: Colourbox)

KJELLER FLYPLASS

Norges første flyplass på pellets

Trepellets danket ut fjernvarme på Kjeller flyplass da oljefyren skulle skiftes ut.

Pemco Trepellets

  • Norsk selskap med portefølje av 56 varme­sentraler i Sverige og 13 i Norge, som årlig til sammen leverer ca. 130 GWh.
  • Pemco står for prosjektering, investering og drift. Kunden forholder seg kun til avlest og forbrukt energimengde.
  • Pelletsproduksjon i Brumunddal (15 000 tonn årlig) og Säffle i Sverige (45 000 tonn årlig)

Pellets

  • En fornybar energi­kilde laget av treflis, skogsavfall, sagbruksavfall, torv eller landbruksavfall. I Norge er nesten all pellets basert på treflis.
  • Den blir presset sammen under høyt trykk uten bruk av bindemidler.
  • En pellet har en diameter på 6–12 mm.

Tåka gjør det umulig å få øye på verken fly eller helikoptre på Kjeller flyplass. Men de to knallrøde tårnene som mater pellets inn i flyplassens nye varmesentral, er umulig å overse.

Droppet fjernvarme

Sentralen, med to ovner på 1,9 MW hver, har erstattet den gamle oljefyringen og levert varme til flyplassen siden september.

Dermed er Kjeller blitt den første og så langt eneste flyplassen i Norge som varmes opp på pellets.

Anlegget eies av Pemco Trepellets, som vant kontrakten med Forsvarsbygg. Flyplassen ligger innenfor Akershus Fjernvarmes konsesjonsområde, men selskapet nådde ikke opp i kampen med Pemco Trepellets.

95 prosent fornybar

I løpet av januar skal det settes i drift et lite nærvarmenett fra sentralen, slik at Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og en liten forsvarsinstallasjon i nærheten også kobles på.

Anlegget skal levere ca. 14 GWh varme årlig, ti av dem til flyplassen. Pelletsen lages av biprodukter fra sagbruk og høvleri i Brumunddal.

Det er installert to bioovner som et redundant system, og olje skal kun brukes som spisslast når det er ekstra kaldt. Under fem prosent av energien skal komme fra olje, slik at fornybarandelen vil være over 95 prosent.

– Så langt har vi ikke trengt å bruke olje i det hele tatt, sier Pemcos prosjektansvarlig Hans Ivar Morken til Teknisk Ukeblad.

Han forteller at selskapet kontinuerlig vurderer å skifte ut den fossile oljen med bioolje, slik at anlegget blir 100 prosent fornybart.

– Foreløpig tester vi ut bioolje til reservelast ved to av våre mindre varmesentraler for å skaffe oss erfaring med slike løsninger, og hittil har vi opplevd dette som uproblematisk. Men vi ønsker oss noe mer erfaring rundt stabiliteten innen drift og forsyningssituasjon før vi tar beslutningen om å konvertere, sier Morken.

Les også: Her har de både solfangere og geobrønner. Likevel må de ha fjernvarme

Fornybart: Varmen Pemco trepellets leverer til Kjeller flyplass skal bli minst 95 prosent fornybar. Øyvind Lie

Fjernvarmen tapte

Informasjonsdirektør Bjørn Dag Gundersen i Akershus Energi, som eier Akershus Fjernvarme, bekrefter at selskapet leverte anbud, men tapte på pris.

– Betyr det at pellets er billigere enn fjernvarme?

– Hvis man allerede har et system som man kan føre inn varmen på, og man skal bruke mye varme uten at man trenger mye rør, da klarte ikke vi med vår prisstruktur å konkurrere med det.

– Var det overraskende?

– Ja, vi trodde vi skulle klare det, sier Gundersen.

Venter vekst

Det norske pelletsmarkedet i dag er på om lag 70 000 tonn årlig, og ligger langt etter det svenske, som er på over to millioner tonn.

– Men vi ser at pelletsmarkedet i Norge er i vekst, og det er varmesentraler som i all hovedsak står for veksten. For 2013 antar vi at det norske markedet øker til godt over 100 000 tonn, sier Morken.

Pemco Trepellets har som mål å doble den norske varmeporteføljen i løpet av de neste tre–fire årene.

– Større bygg og anlegg som en flyplass er et godt eksempel på relevante vekstobjekter, og vi tror også at vi vil vinne flere kontrakter i konkurranse med fjernvarmen de kommende årene, sier Morken.

Kjeller flyplass er imidlertid ikke den første flyplassen som bruker pellets. Siden 2010 har Stavanger Lufthavn, Sola også brukt pellets som varmekilde. Der er målet at pellets skal dekke 90-95 prosent av varmebehovet. Problemer med styringsanlegget har imidlertid ført til at pellets så langt kun har dekket 60-70 prosent av flyplassens varmebehov.

Les også:

Gammel flyplass kan bli Norges første grønne jernverk

Moderne hus tar livet av vedovnene

Slik lager de fjernvarme med speil