Gangbroen «Akrobaten» er Norges dyreste, og hadde en prislapp på 125 millioner kroner. Nå må den bygges om fordi fundamentet synker. (Foto: Ina Steen Andersen)

AKROBATEN

Norges dyreste gangbru synker

Må bygges om.

Gangbrua «Akrobaten», som går over togsporene på Oslo S, kostet 125 millioner kroner. Nå må den bygges om, fordi fundamentet synker, skriver Aftenposten.

Allerede et halvt år etter åpningen i 2011 begynte trappen til gangbrua i Bjørvika å sprekke. Trappetrinn smuldret opp, hele trappen sank, og byggherre Entra Eiendom så seg nødt til å støtte den opp ved hjelp av stillas.

Fire år senere, for omkring en måned siden, ble deler av brua tatt ned. Nå jobbes det med å legge nytt fundament og trappesøyler.

Les også: Krever millionerstatning etter omfattende skader på Oslo S

Sank 10-15 centimeter

Kommunikasjonsdirektør Tom Bratlie i Entra sier til avisen at fundamentene sank mellom 10 og 15 centimeter.

– Vi oppdaget at fundamentene sank. Vi har ventet til dette stabiliserte seg før vi begynte arbeidene med nye fundamenter, sier han.

Nye fundamenter er nå på plass, og i dem er det lagt inn en jekk, slik at det vil være mulig å løfte dem senere, dersom det skulle bli behov for det. Entra regner med at de vil synke noe framover også.

Kloakkprosjektet til Oslo kommune, «Midgardsormen», er utpekt som mulig årsak. Og det er også dårlig grunn i områdene rundt Oslo S, med hele 70 meter ned til fast grunn enkelte steder.

Trappene er planlagt åpnet igjen 20. juni, ifølge Aftenposten.

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om at hele Bjørvika synker.

Les også: «Det rosa palasset» påført store skader av E18

Allerede et halvt år etter åpningen i 2011 begynte trappen til gangbroen i Bjørvika å sprekke. Nå jobbes det med å legge nytt fundament. Ina Steen Andersen

Krever erstatning

Nå krever også Jernbaneverket millionerstatning for skader de mener er påført Oslo S som følge av utbygging av Barcode-rekka.

I slutten av november møter Jernbaneverket eiendomsselskapet Oslo S Utvikling i retten. Striden står om et erstatningskrav for påståtte setningsskader på Oslo S etter Barcode-utbyggingen.

Jernbaneverket har blant annet måttet kutte av den ytterste delen av perrongen på spor 19 for at togene ikke skal komme borti.

Flere betongelementer i en servicekulvert har også sunket og forårsaket 10 centimeter store glipper mellom elementene nærmest Barcode-rekka. Jernbaneverket mener Barcode-utbyggingen har skylden for disse skadene.

Les også: Fundamentet er pill råttent. Nå må hele bygården reddes