Norge skal vinne kampen mot IE6

  • IT

Nett-Norge står samlet i en stor kampanje for å få alle som bruker Internet Explorer 6 til å oppgradere fordi denne gamle nettleseren skaper problemer i utviklingen av nye nettløsninger.

IE6-kampanjen

Kampanjen startet da webutvikleren Erlend Schei i Finn.no kom med en oppfordring på Twitter , og i Teknisk Ukeblad skrev vi en kommentar til alle nettsurfere om at internett trenger din hjelp.

Bloggere og nettentusiaster på Twitter fulgte opp, og nettdebatten om IE6 spredte seg raskt på tvers av norske nettsteder og også ut i resten av verden.

Microsoft Norge var raskt på banen med sin støtte, og i en e-post til Teknisk Ukeblad støtter Steve Ballmer den norske kampanjen .

Microsoft ser også behovet, og anbefaler alle som bruker IE6 å oppgradere direkte til Internet Explorer 8.

Mange bruker IE6

Da kampanjen startet ble Internet Explorer 6 brukt av 19 prosent av leserne som besøkte TU.no.

Dette er høyere enn det som trolig kan sies å være snittet på landsbasis, målt gjennom statistikk fra de som besøker Finn.no.

På digi.no ligger IE6-andelen på 8 prosent , selv om det er et nettsted for folk som jobber med IT.

Med så mange brukere, føler de fleste nettsteder at de må ta seg tid til dyrt og tidkrevende ekstraarbeid for å få nye nettløsninger til å fungere tilfredsstillende på den gamle nettleseren.

I Teknisk Ukeblad har vi gjort det klart at vi ikke vil bruke tid eller penger på å støtte IE6, men vi kommer heller ikke til aktivt å sperre den ute.

Hvis det virker med IE6 så er det fint. Hvis det ikke gjør det, er det synd, men ikke vårt problem.

Kampanjen har gitt effekt

Det nytter .Problemene som IE6 skaper blir forstått, og mange har oppgradert.

Nettleserstatistikk for besøkende på TU.no uke 9, 23. februar til 1. mars.
Nettleserstatistikk for besøkende på TU.no uke 9, 23. februar til 1. mars.

På TU.no har andelen IE6 -brukere falt fra 19,0 prosent til 17,0 prosent i uke 9 (23. februar til 1. mars).

Tall og kommentarer fra andre norske nettsteder bekrefter IE6's nedadgående trend:

(Kampanjen startet 17. februar)

Bedrifter, organisasjoner og etater

Noen er sikkert skuffet over at effekten ikke er større, og det kan jeg godt forstå, selv om det ikke er overaskende. Privatpersoner kan enkelt oppgradere på direkten, men det er mer krevende for IT-avdelingene rundt om i norske bedrifter, organisasjoner og offentlige etater.

De har som regel standardisert på en nettleser, og det gjør de fordi de må effektivisere IT-driften.

Dessverre bruker mange av de nettløsninger som krever Internet Explorer 6, og selv om slike systemer bør oppgraderes eller byttes ut, så er det lettere sagt enn gjort.

To alternativer

I praksis har IT-sjefene to alternativer:

  1. IE8
  2. IE6 + en annen nettleser

Internet Explorer 8

Førstnevnte er Microsofts naturlige førstevalg.

Internet Explorer 8 har støtte for å vise nettsider med renderingsmotoren til IE6, og til å vise alle andre nettsteder i den nye IE8-motoren som følger webstandardene.

IE8 er ikke helt ferdig ennå, men den kommer trolig iløpet av mars, og Microsoft Norge anbefaler allerede nå at brukerne velger den, og at bedriftene like gjerne kan hoppe over Internet Explorer 7.

Microsofts nye operativsystem, Windows 7, er også rett rundt hjørnet. Den kommer med IE8 innebygd, så de som er tidlig ute med å ta det nye operativsystemet i bruk, vil også hjelpe IE6-kampanjen.

IE6 + Firefox / Opera / Chrome / Safari

Det andre alternativet er en løsning der den gamle nettleseren kun brukes på interne webløsninger.

Dette kan håndteres ved å lage et dedikert menyvalg på startmenyen til alle brukerne som peker til nettstedet med en spesifisering av at nettstedet skal besøkes med IEXPLORE.EXE (Internet Explorer).

Alternativt kan man ha en nettleser med en plug-in som gjør at noen spesifiserte nettadresser åpnes med IE6-motoren.

Pål Joachim Olsen i DinSide Data har skrevet om en slik løsning for Firefox, som heter IEtab .

Målet

Det er umulig å bli 100 prosent kvitt en gammel nettleser. Et fornuftig mål er derfor å få andelen under 5 prosent.

IE6-kampanjen greier ikke det med det første, blant annet fordi det er vanskelig for mange store selskaper og organisasjoner å oppgradere over natten. De må få hjelp, og det må vi være med på å gi dem.

Hvis vi klarer å få et oppgraderingsrush til høsten, så kan vi komme ned i 5-10 prosent før jul. Isåfall greier vi å komme ned i målet om en IE6-andel på under 5 prosent i 2010.

Staten må lede an

Flaskehalsen for videre fremgang er bedrifter, organisasjoner og offentlige etater som ikke vil ta på seg oppgraderingskostnaden.

IT-sjefenes argumentet er at det er for dyrt, og at den umiddelbare egne gevinsten ikke er tydelig nok.

Dette kan være sant i dag, men regnestykket forandres for hver måned som går. Etternølere som ikke tar i bruk enklere, bedre og billigere nye nettbaserte løsninger, bremser utviklingen i resten av samfunnet.

De møter også seg selv i døren når de skal kjøre i gang egne nettprosjekter. De blir dyrere, dårligere og forsinket som en følge av at de også må kaste bort tid på å støtte en utdatert nettleser.

IE6-problemet har således blitt en Gordisk knute som noen må kappe.

Vi har bedt Fornyingsminister Heidi Grande Røys om å gjøre det, men venter fortsatt på svar .

Konkurransefortrinn

Norge er et lite land med bare 4,7 millioner innbyggere. Det er ofte en ulempe, men ikke når det er snakk om nasjonale dugnader. Det er lettere for en liten nasjon å løfte alle opp på et nytt felles nivå, enn for store nasjoner.

IE6-kampanjen er en slik dugnad, og hvis målet nås vil vi som privatpersoner, bedrifter og offentlige etater få et konkurransefortrinn i det globale kunnskapssamfunnet. Vi vil isåfall kunne bruke vår tid og våre penger på fremtiden, istedenfor å kaste bort innsatsen vår på gamle tabber.

Alle, absolutt alle, har en egeninteresse i at norske nettsteder blir bedre, slik at Norge som kunnskapsnasjon kan bli en integrert del av internett.

IE6-kampanjen er første skritt på veien. Gjør din plikt, oppgrader til en nyere nettleser.