FULL GASS: Samferdselsministeren ga ikke gass selv, men hydrogenbilen gjorde gode 5 km/t gjennom EVS-messeområdet i Stavanger. En sporty statsråd sa ja til å prøve rekordbilen fra Shell Eco-Marathon. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
FULL GASS: Samferdselsministeren ga ikke gass selv, men hydrogenbilen gjorde gode 5 km/t gjennom EVS-messeområdet i Stavanger. En sporty statsråd sa ja til å prøve rekordbilen fra Shell Eco-Marathon. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Navarsete kjørte rekordbil

  • arkivnyheter

Samferdselsministeren fikk en solid rundtur under EVS-symposiet i Stavanger i dag.

Flere inviterte henne til sin stand, men noen var heldigere enn andre.

Studentene fra NTNU fikk nemlig oppleve for andre gang at en statsråd krøllet seg sammen for å få plass i rekordbilen deres, DNV Fuel Fighter.

Se bildeserie: BILDESERIE: Shell Eco-marathon 2009

Krysset messeområdet i bil TRANGT: Statsråden fikk en tøff oppgave med å komme seg inn i DNV Fuel Fighter. Skjørtet gjorde det ikke noe lettere. Men av gårde kom hun seg.

Krysset messeområdet i bil

Liv Signe Navarsete kjørte ca. 100 meter, fulgt av et kobbel journalister og fotografer som forsøkte å dokumentere ferden.

Bilen satte nettopp verdensrekord under Shell Eco Marathon i Tyskland ved å kjøre 1246 km på hydrogen tilsvarende en liter bensin.

Presset inn i bilen

Like før rundturen var statsråden på Transnovas stand for å presentere en ny nettside hvor kommuner og foreninger kan søke om midler til ladestasjoner for elbil. Det var da hun skulle videre til Think Norges stand at en student spurte om statsråden ikke heller ville kjøre dit.

- Skal jeg det? spurte Liv Signe Navarsete usikkert og nølte litt, før hun resolutt presset seg inn i det minimale hydrogenvidunderet fra NTNU.

- Skal jeg det? spurte Liv Signe Navarsete usikkert og nølte litt, før hun resolutt presset seg inn i det minimale hydrogenvidunderet fra NTNU. FORKLARER: NTNU-studentene forklarer Liv Signe Navarsete hvordan de laget hydrogenbilen DNV Fuel Fighter.

Hard på rattet

Samferdselsministerens ferd gikk forbi en rekke stands, både EBL, Enviro Elbilsalg fram til Think Norges stand. Statsråden var noe hard på rattet, noe som medførte en del ulyder.

- Det var en fin tur. Men jeg er redd jeg ødela bilen. Jeg svingte litt hardt, sier Navarsete til Teknisk Ukeblad.

Også olje- og energiminister Terje Riis-Johansen har spøkt med at han fryktet at han ødela bilen da han prøvde den på NTNU i fjor. Det er ikke lett å komme seg inn i det lille skallet, noe Navarsete også strevde mye med.

Ingen råkjøring denne gang

Studentene fra NTNU var meget fornøyde med oppmerksomheten. De kom til Stavanger klokken halv fire natt til onsdag, etter å ha vært i Tyskland i en uke etter seieren i Shell Eco-Marathon.

- Navarsete var sporty, sier studentene til Teknisk Ukeblad.

- Navarsete var sporty, sier studentene til Teknisk Ukeblad. EL-SYKKEL: Studentene ved Høyskolen i Østfold viser fram Norges første el-motorsykkel til en imponert Liv Signe Navarsete.

Teknisk Ukeblad presiserer at statsråden ikke kjørte for fort. Bilen var stilt inn med cruise control på 5 km/t, og bilens toppfart er ca. 25-30 km/t. Derimot var rattingen hennes noe overdrevet.

Norges første el-motorsykkel

Samferdselsministeren møtte også studenter fra Høgskolen i Østfold, som har laget Norges første el-motorsykkel og viste den fram under EVS24.

- Den klarer 150-200 km/t, sier Gudrun Straand, en av studentene som har lagt ned mye arbeid i prosjektet.

- Det er meningen at den skal kunne konkurrere med det som er på markedet, legger medstudent Christine Amer til.

Kun 15 studiepoeng

Prototypen lot seg bygge på kun 15 studiepoeng, fortalte studentene til Navarsete. Ingeniørstudentene har fått støtte fra NITO (Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon), som håper prosjektet kan rekruttere flere ingeniører.

Statsråden lot seg i alle fall imponere.

- Jeg blir målløs, sa Navarsete.

- Dere vil nok bli hanket inn til spennende jobber i industrien, spådde statsråden med hånda på den oransje og hvite elektriske motorsykkelen.