Nytt kompetansebehov: Roboter og datakraft kommer til å ta over de enkle operasjonene, mens vi mennesker må stå for ekspertisen, skriver bidragsyter Roar Smelhus i denne kommentaren. (Bilde: Colourbox/Hjellnes Consult/Tu.no)

KOMMENTAR: Kjernekompetanse

Når alt deles digitalt, må du bruke tiden på nye løsninger

Kjernekompetanse er i endring.

Hotell. Taxi. Bank. Forsikring. Medier. Kraftproduksjon. Delingsøkonomien med nye forretningsmodeller gjør inntog i stadig flere bransjer og endrer dem fundamentalt. Når du og jeg kan bli kraftprodusenter via eget hustak eller jorde, hva er kjernekompetansen til en tradisjonell kraftprodusent?

Når mange av oss bruker Twitter, Facebook og mer til å finne det som interesserer oss og unngå informasjonsoverflod, påvirker det kompetansebehovet i mediebedrifter.

Og når våre kunder enkelt kan google seg frem til ”best practice”-løsninger, må vi som rådgivere tenke hakket videre og gi enda proffere og mer fremtidsrettede råd.

Tegninger i skyen

Det er ingen grunn til at delingsøkonomi og digitalisering ikke skal slå inn for fullt også i vår bransje. Vi er godt i gang med å prosjektere i detalj i BIM, og da er veien kort til å dele konsepter og løsninger så andre kan kopiere dem. Noe annet er ikke bærekraftig, og derfor vil det tvinge seg frem.

Når alt vi har gjort før ligger i skyen, trenger vi ikke lenger tegne den samme tingen mange ganger. Vi må bruke tid på andre ting enn før. Roboter og datakraft kommer til å ta over de enkle operasjonene, mens vi mennesker må stå for ekspertisen.

Mer kompetansedeling

Derfor vil kjernekompetansen vår stadig være i endring, og med tøffere konkurranse må vi hele tiden jobbe for å oppdatere den. I fremtiden vil det bli mye vanskeligere å få betalt for medarbeidere som ikke er faglig oppdatert.

Kanskje må vi som bedrifter også dele på kompetansen i større grad. Det er ikke gitt at det mest fornuftige er å ha all kompetanse i eget hus, fremfor å hente inn eksperter når man trenger dem.

Tjenester krever annen kompetanse

Verdiskapningen vår vil endre seg i mer bærekraftig retning, og det påvirker også kjernekompetansen.

 – Vi går fra produkter til tjenester, og det krever en helt annen kompetanse enn vi har i dag. Det sier flere nøkkelpersoner fra 17 norske selskaper i intervjuer Odd-Olaf Schei fra Bellona og jeg har gjort til en masteroppgave ved Handelshøyskolen BI. 

Varigheten på kompetanse er i endring. Det betyr at de som ønsker en sterk posisjon også i morgen, må jobbe kontinuerlig med egen kompetanseutvikling.

Morgendagens vinnere er nok de selskapene som i best mulig grad klarer dette, samtidig som de ivaretar løpende drift. I innovasjonsfaget finnes det er godt begrep for en slik dualisme, nemlig «Ambidextrous». Begrepet beskriver egentlig evnen til å skrive like godt med høyre og venstre hånd.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)