Om alt går etter planen åpnes en 286 kilometer lang svevetogstrekning mellom Tokyo og Nagoya i 2027. (Bilde: Yosemite/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0)

MAGNETISK SVEVETOG

Nå starter utbyggingen av svevetog i Japan for fullt

Bygger 7,7 kilometer lang svevetogtunnel i de japanske alpene.

Tidligere i år satt Japan verdensrekord da et magnetisk svevetog kjørte i hele 603 kilometer i timen på en testbane vest for Tokyo.

Nå fortsetter svevetogutbyggingen i landet. 18 desember starter nemlig utbyggingen av en 7,7 kilometer lang tunnel for svevetog i de japanske alper. Det skriver Ny Teknik.

465 lastebiler i døgnet

Den planlagte strekningen skal gå mellom byene Tokyo og Nagoya, og være hele 286 kilometer lang.

Toget skal gå i 500 kilometer i timen, og dermed føre til at reisetiden mellom byene ikke blir på mer enn 40 minutter.

I første omgang bygger jernbaneselskapet JR Tokai en evakueringstunnel som siden skal kunne brukes til å transportere ut berget når hovedtunnelene skal drives.

Når arbeidet kommer i gang for fullt i 2016, forventes det at det skal fraktes bort 465 lastebiler med masse i døgnet.

Lydløst supertog

Elektromagnetiske svevetog fungerer ved at magneter i toget og i skinnesystemet frastøter hverandre, og dermed lar toget sveve over bakken.

Dermed unngås friksjon fra bakken. Det gir lydløse tog i superhastighet med lavt energiforbruk.

I motsetning til vanlige tog har ikke magnetisk svevetog en vanlig motor. I stedet for fossile brensler, bruker systemet magnetfeltet som er skapt av de elektrisitetsførende sporene til å føre toget forover.

Treg utvikling

Verdens første kommersielle automatiserte magnetbane var et lavhastighets shuttletog som gikk fra Birmingham internasjonale flyplass til jernbanestasjonen fra 1984 til 1995.

Lengden var bare 600 meter, men problemer med det elektroniske systemet førte til at banen ble erstattet av en kabelbane for 11 år siden.

I dag går det svevetog i Kina, Japan og Tyskland. Verdens eneste høyhastighets svevetog i ordinær drift går i dag i Shanghai. I tillegg til dette går det testtog i både Japan og Tyskland.

Om alt går etter planen skal arbeidet med den nye tunnelen i Japan være ferdig 31. oktober 2050. I så fall er det nye svevetoget i drift i 2027.