DNV GLs konsept Revolt, et elektrisk og ubemannet containerskip for kystfrakt, ble presentert i fjor. (Foto: DNV GL)

AUTONOME SKIP

– Nå som teknologien er her, tror vi ikke på menneskeløse skip

Det sier DNV GL-sjef.

– Da vi ikke hadde teknologien, så vi på ubemannete skip som en drøm og et langsiktig mål. Nå er teknologien her, men jeg tror ikke vi vil se fullstendig menneskeløse skip, sier Svensen.

DNV GL presenterte for mindre enn ett år siden konseptskipet ReVolt, som både er helelektrisk og uten mennesker om bord.

Svensen sier at Revolt-arbeidet likevel er viktig og lærerikt, og vil ikke utelukke at vi lengre inn i framtida vil se denne type fartøy.

Smartere drift

Han tror at flere sensorer, datanettverk om bord skip og bredbåndsforbindelse til land vil benyttes til å gjøre sikkerheten enda bedre, optimalisere driften og planlegge vedlikehold bedre.

– Selv om vi har autonome droner og kan fly uten piloter, vil i hvert fall ikke jeg sette meg i et fly uten noen i cockpiten. I vårt tidsperspektiv ser ikke jeg autonome skip som særlig sannsynlig, sier Svensen til Teknisk Ukeblad.

DNV GL samlet en stor del av den internasjonale pressen til en briefing i forkant av Nor-Shipping.

Det er ventet over 30.000 besøkende til verdens nest største shippingbegivenhet, som åpner på Lillestrøm tirsdag og avsluttes fredag 5. juni.

Les også: Har ventet på påbud siden 1994 - nå skal salget av disse endelig ta av

Tor E. SvensenCEO/President DNV GL Maritime
LNG-profetTor E. Svensen i DNV GL Maritime tror ikke lenger på autonome skip. Tore Stensvold

LNG-profet

Svensen leder DNV GLs maritime aktiviteter fra Hamburg etter fusjonen med Germanischer Lloyd høsten 2013.

For tre år siden, under verdens største shippingmesse, SMM, snakket han så varmt om LNG som det framtidige drivstoffet for skip, at han ble mistenkt for å selge gass.

– Utviklingen har gått seinere. Vi kalkulerte med 1000 skip med LNG-drift i 2020. Nå har vi nedjustert det til 600–700 skip, men det vil gå fortere og fortere etter det, sier Svensen.

Overfor TU utdyper han at det er spesielt to forhold som bremser utviklingen: Infrastrukturen er ikke bygget ut godt nok, selv om Norlines seilte sitt LNG-fartøy Kvitbjørn fra Kina til Norge med kun to drivstoff-fyllinger, og prisen på bunkersolje har gått drastisk ned.

Nytt hurtigbåtkonsept: Nytt hurtigbåtkonsept: Kløyver fjorden i 50 knop

Norlines gassdrevne Kvitbjørn viste verden at det kunne reise fra verftet i Kina til Norge med bare to LNG-fyllinger. Nor Lines

Svovel-krav

Med strengere internasjonale utslippskrav, er LNG det drivstoffet som innfrir de fleste krav i overskuelig framtid.

Innenfor ECA-områder (emission control areas) som Nordsjøen, Østersjøen og utenfor USA, må skip allerede nå ha maksimalt 0,1 prosent svovel i drivstoffet. Alternativt må de ha utstyr som vasker eksos (scrubbere).

– Prisen på drivstoff er blitt så lav og den tekniske utviklingen av scrubbere har gjort dem mindre og enklere å installere. Da er det mer regningssvarende for rederier å velge tungolje og scrubber og ikke LNG, sier Svensen til TU.

Selv om LNG-utviklingen ser ut til å ta mer tid, ser han to trender som har slått til raskere:

  • Big data og kommunikasjon mellom maskiner (internet of things)
  • Hybridteknologi

– Batterier og hybride løsninger med blanding av fossil og batteridrift vil skyte ytterligere fart, sier Svensen.

Les også: Samsung setter ny rekord for containerskip - igjen

Wärtsilä skal fjernovervåke 52 motorer i 13 LNG-skip. Et utall sensorer sender data over nettet til en sentral som forteller Wärtsiläs ingeniører alt de trenger å vite om tilstanden og planlegge vedlikehold og gi råd til maskinsjefene.Bildet viser Golar Crystal, levert i 2014 fra Samsung.service.Golar Crystal er ett av 13 skip i Golar LNG-flåten som som skal ha fjernovervåket
Wärtsilä skal fjernovervåke 52 motorer i 13 LNG-skip. Et utall sensorer sender data over nettet til en sentral som forteller Wärtsiläs ingeniører alt de trenger å vite om tilstanden og planlegge vedlikehold og gi råd til maskinsjefene. Golar LNG

Biler og telefoner

Han peker på at utviklingen av batteriteknologi går fortere både på grunn av smarttelefoner og elbiler.

– Utviklingen i batteriteknologi går fortere og fortere og prisen går ned. Ren elektrisk drift vil si se noe mer av, men først og fremst på korte strekninger, mens hybrid åpner for langt flere skip og skipstyper, påpeker han.

ABB gir DNV GL full støtte i at hybridteknologi blir viktigere framover. Jan-Erik Rasanen, business manager ABB Energy Solutions sier at batterier er viktig for korte strekninger og at hybride løsninger vil bidra til mer energieffektivitet.

Lærer fra dataanalyse

Albrecht Grell fra DNV GL i Hamburg påpeker at informasjonstilgangen fra skipene systemer åpner mange nye muligheter.

Big data kommer i shipping og vi har verktøyene til å håndtere det. Vi får ikke bare data om at drivstofforbruket går opp eller ned, vi kan også finne ut hvorfor, sier Grell.

Svensen tror ført og fremst sikkerheten til sjøs vil bli bedre med enda flere systemer og sensorer på skip.

– Vi vil ta ut gevinsten på tilgang til mer og mer data i form av bedre sikkerhet. Med bredbåndforbindelse til land, åpner det for mer og mer optimalisering av drift. Kombinasjon av skipsdata, værmelding, kommunikasjon med havner og lasteiere, gjør at reiser planlegges og styres bedre, sier Svensen.

Han tror at datatilfanget også vil hjelpe skipsingeniører med å optimalisere design og andre forbedringer.

Les også: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt

Hacker-trussel

Men det er noen mørke skyer i horisonten. Nettverk og mer og mer programvare innebærer også sikkerhetstrusler. Robusthet, pålitelighet og sikkerhet blir viktigere faktorer.

– Dersom kryptering og sikkerhet ikke er håndtert godt nok, kan vi risikere at hackere tar kontroll over plattformer og skip, påpeker Svensen.

– Derfor har vi spesiell fokus på datasikkerhet, sier han.

Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter