Daimler utvikler sin første tunge lastebil på batteridrift. Den skal ha en rekkevidde på 200 kilometer. (Bilde: Daimler AG - Global Communications Commercial Vehicles)

EL-LASTEBIL

Nå skal Mercedes lage elektrisk lastebil

26 tonns batteribil på vei.

Tesla avslørte i forrige uke at de planlegger å lansere en lastebil, kalt Tesla Semi, og en buss. Et forholdsvis overraskende trekk for en luksusbilprodusent, men Elon Musks mål er ifølge ham selv å dra veitransport over i et miljøvennlig spor.

Men kommersielle kjøretøy er neppe et område Tesla får ha for seg selv. Det er allerede batteribusser på veien, og oppstarten Nikola Motors jobber med en gasselektrisk trekkvogn.

Og nå har Daimler meldt seg på, med planer om en Mercedes-Benz Urban eTruck, med rekkevidde på inntil 200 kilometer og en tillatt totalvekt på 26 tonn, melder selskapet i en pressemelding.

De har allerede demonstrert en prototype, som du kan se i videoen under.

De ser for seg at serieproduksjon kan starte tidligst 2020.

Før den tid skal de imidlertid komme med en mindre seks tonns lastebil, kalt Fuso Canter E-Cell. Denne har allerede vært ute til kommersiell testing siden 2014, og det planlegges serieproduksjon en gang etter 2017.

Behov for større kapasitet

Men på grunn av strengere utslippskrav er det behov for lastebiler med større kapasitet. Det er bakgrunnen for Urban eTruck, som er tiltenkt varedistribusjon i byer. 

Med stadig fallende priser på elbilbatterier, kan en elektrisk lastebil bli økonomisk lønnsom. I pressemeldingen skriver Daimler at teknologien har blitt mye mer moden, og at de forventer at prisen faller til 200 euro per kilowattime innen 2025, samtidig som kapasiteten øker til 200 wattimer per kg.

For å gjøre teknologien klart for serieproduksjon, ønsker Daimler å involvere kunder i testing for å få et bedre bilde av rekkevidde og hvilken infrastruktur som trengs. 

Tiden er moden

Daimler har vist frem en prototype, basert på en eksisterende treakslers modell.
Daimler har vist frem en prototype, basert på en eksisterende treakslers modell. Foto: Daimler AG - Global Communications Commercial Vehicles

– Elektriske drivlinjer har tidligere sett ekstremt begrenset bruk i lastebiler. Nå om dagen utvikler kostnader, ytelse og ladetid seg så raskt at trenden er i ferd med å snu i distribusjonssektoren. Tiden er moden for en elektrisk lastebil, sier Wolfgang Bernhard, ansvarlig for Daimler Trucks & Buses i Daimler-styret, i pressemeldingen.

De ser for seg at det er mulig å sette teknologien i serieproduksjon tidlig neste tiår. Altså tidligst i 2020.

Motor i navet

Urban eTruck skal være basert på eksisterende treakslers distribusjonslastebiler. Hele drivlinjen byttes ut, med en elektrisk drevet bakaksel, hvor motorer integreres i hjulet.  En slik drivlinje er brukt på deres Mercedes-Benz Citaro hybridbuss.

Batteriene skal bygges inn i en kollisjonssikret kasse i selve understellet.

Tom de Vleesschauewer, analytiker i IHS Markit, sier til Automotive News at Nikola Motors og Tesla har skapt mye entusiasme og spekulasjoner i markedet. IHS tror at fire prosent av mellomtunge og tunge lastebiler solgt i Europa og USA kan være elektriske innen 2025. 

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (17)

Kommentarer (17)