INDUSTRI

Nå kommer trådløs lading av elbiler

Skal lanseres i nær fremtid.

Tyske Brusa har inngått avtale med Qualcomm om å lisensiere deres Halo-teknologi. Den skal være på vei til markedet om kort tid.
Tyske Brusa har inngått avtale med Qualcomm om å lisensiere deres Halo-teknologi. Den skal være på vei til markedet om kort tid. Bilde: Qualcomm
Marius ValleMarius ValleJournalist
30. juli 2015 - 08:43

Foruten rekkevidden, er en av de store ulempene med elbilene at de stadig vekk må kobles til lader. Det kan fort endre seg om bilindustrien tar i bruk trådløs induksjonslading.

Trådløs lading kan integreres i parkeringsplasser, hjemme eller andre steder det vil være naturlig å lade bilen.

Å kunne sette i gang lading når du ruller inn i garasjen er ikke en vill fremtidsvisjon. Blant annet har Nissan demonstrert et slikt system, mens Vattenfall hadde et prosjekt hvor de testet ut dette i 2012.

Det er imidlertid ikke kommersielt tilgjengelig enda. En ny avtale mellom Qualcomm og Brusa ser ut til å kunne endre på akkurat det.

Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Kan levere 6,6 kW trådløst

Qualcomm har lenge jobbet med å utvikle et ladesystem som utnytter induktiv lading av elbiler, kalt Halo.

Nå har Brusa, som lager kraftelektronikk til elbilindustrien, inngått en avtale om å lisensiere Qualcomms teknologi.

Målet er å kommersialisere ladesystemer for ladbare biler, ifølge en pressemelding. Systemet vil eliminere behovet for ladekabler. I alle fall til normallading.

Qualcomm Hola kan levere mellom 3,3 og 6,6 kW trådløst. Effektiviteten skal være på mer enn 90 prosent, og jo høyere effekt, jo mindre energi går tapt i overføringen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Induktiv overføring foregår ved at en spole spenningssettes i ladeplaten, noe som induserer spenning i en spole i mottakerdelen.

Les også: Slik fungerer de forskjellige ladepluggene

Brusas Frame-konsept bygger all kraftelektronikk inn i én ladeplate. Alt som trengs er å forsyne den med 3,7 kW, og selvsagt en
Brusas Frame-konsept bygger all kraftelektronikk inn i én ladeplate. Alt som trengs er å forsyne den med 3,7 kW, og selvsagt en

Tar liten plass

Brusa har fra før utviklet et ladesystem som blant annet innebærer en annen måte å vikle disse spolene på, som skal gjøre det hele mer plasseffektivt.

Teknologien kalles Frame, og tar i bruk rektangulære spoler. På den måten skal det bare være nødvendig med én boks i installasjonen.

Alt som trengs er å forsyne den med strøm, og så kan den legges under bakken. Dette systemet har vært tilgjengelig for testing siden i fjor.

Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

– Lanseres i nær fremtid

Brusa skal jobbe med flere store bilprodusenter om leveranse av det ny trådløse ladesystemet som utnytter Qualcomms teknologi, uten at det går frem av pressemeldingen hvilke produsenter det er snakk om.

De hevder imidlertid at det foreligger konkrete planer om å introdusere trådløs lading av elbiler i nær fremtid. Det kan altså tenkes at dette er noe vi får se lansert på nye biler ganske snart.

Qualcomms Halo-teknologi trenger i motsetning til Nissans tidligere demonstrerte teknologi ikke nøyaktig plassering av bilen. Ladeplaten og mottakeren i bilen trenger angivelig bare å være i nærheten av hverandre for at ladingen skal fungere.

Qualcomm jobber for øvrig også med dynamisk lading. Det vil si induktiv lading integrert i kjørebanen. Det ligger imidlertid et stykke inn i fremtiden.

Stor kjøpeguide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.