TESTET: Du trenger ikke lenger å spille CD-er for å nyte musikk i høy lydkvalitet i godstolen. (Bilde: Matthieu Spohn)

Nå kan du skrote CD-samlingen

  • t2

Electrocompaniet PD-1

DAC-en bærer Electrocompaniets lydsignatur, altså en analog og litt varm karakter. Det betyr at den ikke er helt nøytral, men gir de ulike elementene i musikken en viss akustisk polstring. En diskant som ikke tegner med knivskarp egg gir et litt lavere detaljnivå enn for eksempel Arcams rDac. Vi har hørt flere finurligheter i Steely Dans "Black Friday" enn med PD-1. Vi har også hørt spillere med større atakk i gjengivelsen. Spillerens ene store force er et svært dypt og organisk lydbilde der alt høres naturlig og uanstrengt ut. Nils Petter Molværs "Hover" blir en sjelden nytelse her. Den andre forcen er det omfangsrike og brede lydbildet, som strekker seg langt ut i rommet forbi høyttalerne. Molværs trompet er blant de største vi har hørt.

Primare CD22

CD22 låter ikke like varmt som PD-1, men har heller ikke de harde digitale kantene som mange kostbare CD-spillere har. Den spiller med stor presisjon, men uten å bli for kald og klinisk. Diskanten er snarere en tanke tørr og sprø, tidvis i meste laget. Bassgjengivelsen er suveren. Har noen koblet på en subwoofer? Mobys "Porcelain" får kropp og muskler vi ikke ante den hadde. Vi applauderer. Spillerens lydfarge er noe lysere enn hos PD-1, uten å virke spesielt lys. Det er heller PD-1 som spiller litt mørkt. CD22 fremstår som nøytral og presis. Lydbildet er middels organisk og støynivået er lavt - her er det åpenbart lite jitter og få forstyrrende digitale artefakter. Vi kunne dog ønske oss at lydbildet hadde større bredde. Molværs trompet burde ha vært større.

DAC-fakta

Digitale musikksignaler må gjøres analoge før de kan gjengis av høyttalere. Konverteringen gjøres av en såkalt DAC (digital-to-analog-converter). En ekstern DAC omgår de dårlige DAC-ene i PC-er og Ipoder, og bedrer dermed lydkvaliteten betydelig. Betingelsen er at lydfilene er lite eller ikke komprimerte - enten de tapsfrie formatene Lossless eller Flac eller det ukomprimerte Wav-formatet.

En svakhet ved mange eksterne DAC-er er at de må kobles til PC-en med USB. USB er en dårlig teknologi for lydoverføring. Electrocompaniet har omgått dette ved å bruke en radiolink for trådløs overføring mellom PC og DAC. En styrke ved DAC-er er at de mangler bevegelige deler. Særlig skal fraværet av et CD-drivverk, som gir jitter og korreksjonsforstyrrelser, være viktig.

En DAC skal i teorien være en 100 prosent nøytral mellomstasjon. Men en rekke HiFi-blader har påvist markante forskjeller i lydgjengivelsen fra ulike DAC-er. Dette har Teknisk Ukeblad også erfart. Generelt er inntrykket av at DAC-ene preges av produsentenes lydfilosofi.

Testfakta

I tillegg til Electrocompaniet PD-1 og Primare CD22 har vi benyttet digitale lydfiler i Lossless-kvalitet spilt fra en Macbook, forsterkere fra Electrocompaniet og Marantz, høyttalere fra Jamo og Avance samt Taralabs-kabler. Blindtestingen er gjennomført én og én og ved fysisk å skjule komponentene som spiller - inkludert Macbook-en.

Teknisk Ukeblad har ikke fått utført lab-målinger av produktene. Dette er svært kostbart. Dessuten er det ingen selvfølge at gode målinger betyr god lyd. Det er det man hører som er avgjørende.

Det er hovedårsaken til at mange kjente HiFi-blader, deriblant norske Lyd & Bilde og Fidelity samt engelske What HiFi ikke benytter målinger. Blader som HiFi Choice og Stereophile gjør imidlertid det.

Testlingo

Teknisk Ukeblad bruker begreper som brukes i HiFi-magasiner over hele verden. Dette er de mest vanlige:

Varm / kald lyd: Når lyden karakteriseres som kald, betyr det at klangen har en viss digital hardhet. Dette er ikke det samme som at klangen er nøytral - det betyr snarere at lyden har harde digitale kanter som øret oppfatter som kalde. Disse opptrer ofte i diskantområdet. Når lyden kalles varm, betyr det at den i stedet for digital hardhet har en viss mykhet i diskant- og mellomtoneområdet. Heller ikke her er lyden nøytral - den har snarere akustisk "polstring" som skal motvirke digital hardhet.

Lys / mørk lyd: Dette henger til en viss grad sammen med varm og kald lyd. Øret oppfatter ofte lys lyd som litt kald, mens mørk lyd oppfattes som litt varm. Mer presist kjennetegnes lys lyd av en viss overbetoning av de øvre frekvensområdene, fortrinnsvis diskantområdet. Ofte høres dette i stemmer. Mørk lyd kjennetegnes følgelig av en overbetoning av nedre mellomtone- og bassområdet. Vinylaktig lyd og rørlyd er ofte synonymt med mørk lyd.

Transparent / gjennomsiktig: Dette betyr at lydbildet tegnes ryddig opp, slik at det er god separasjon mellom instrumentene og det hele ikke flyter sammen som en akustisk smørje. Det betyr også at det er mulig å høre hvor i lydbildet de ulike musikerne / instrumentene befinner seg.

Kan du ta det store spranget?

Kan digitale lydfiler gi musikk med like høy lydkvalitet som det du får fra CD-er?

Presisjon

Vi prøver oss frem. Først spiller vi Lossless-filer gjennom de rimelige, men gode DAC-ene De beste digitalkonverterne .

Deretter spiller vi de samme låtene fra CD med den testvinnende CD-spilleren Cambridge Azur 640C v.2.

Gjengivelsen av låta "Like A Chocolate Cake" med Crowded House er betegnende.

Låta, som har mange detaljer, en mellomtonebelastende vokal og bestemte bassganger, kommer ut av høyttalerne med gjennomsiktighet og presisjon gjennom begge DAC-ene.

Her utmerker særlig Arcam seg med stor ro i lydbildet.

Europas beste HiFi-museum

Ro og orden

Resultatet er ikke mye annerledes med CD-spilleren. Også her er lydbildet relativt transparent og gjengivelsen presis og detaljrik.

Musikkgjengivelsen er sprelsk og diskanten ivrig, noe denne CD-spilleren er kjent for.

Det hele låter sprudlende. Til gjengjeld har ikke CD-spilleren den samme roen og kontrollen over lydbildet som DAC-ene leverer.

Men dette er komponenter i budsjettklassen. Vi vil se hva som skjer når vi bruker høykvalitetskomponenter.

Electrocompaniet PD-1.
Electrocompaniet PD-1. Dag Yngve Dahle

Inn med DAC-en PD-1 fra norske Electrocompaniet og CD-spilleren CD22 fra svenske Primare.

Begge spillerne koster 10.000 kroner, og er tilhører det øvre midtsjiktet / highend-kategorien.

Nå tar vi i bruk blindtesting.

Våre tre blindtestere, som er psykologistudent Sindre Storvoll, snekker Pål Hansen og TU-journalist Stein Jarle Olsen, lytter til musikken uten å vite om de lytter til Lossless-filer eller CD.

Nivået

De gir alle uttrykk for at det er vanskelig å si om lydkvaliteten er bedre med den ene enn med den andre kilden.

"Her er det vanskelig å høre om den ene er bedre enn den andre", sier Olsen. "Lyden er suveren på begge to", kommer det fra Storvoll.

XTC-låta "Making Plans For Nigel" er et vanskelig stykke musikk å gjengi for avspillere.

Den har et mangefasettert og komplisert lydbilde hvor mye skjer samtidig, slik at dårlige spillere roter det til.

Men både CD-spilleren og DAC-en viser seg å ha god kontroll og beholder oversikten selv i krevende passasjer.

Nytt fra HiFi-asylet

Breddelyd

DAC-en ligger ikke noe tilbake for CD-spilleren når det gjelder lydkvalitet. På enkelte områder er den til og med bedre.

Blindtesterne peker nemlig på enkelte mindre forskjeller mellom spillerne.

DAC-en tegner opp et bredere lydbilde enn CD-spilleren.

Lyden av de digitale lydfilene, for eksempel Norsk Utflukts "Blues For En Av De Dagene", sprer seg godt ut over høyttalernes posisjon.

Dermed blir høyttalerne tilnærmet "usynlige" i lydbildet.

Dette er slik det skal være med gode komponenter - og nå også med digitale lydfiler og en DAC.

BILDESERIE: HiFi-nytt fra IFA

Primare CD22.
Primare CD22. Dag Yngve Dahle

Til gjengjeld har DAC-en mindre bass. Bassgjengivelsen fra PD-1 må sies å være moderat.

Det hører vi for eksempel i Röyksopps "Eple", der DAC-ens gjengivelse har slankere bass enn CD-spillerens gjengivelse av den samme låta.

Lys og varme

Bassen fra CD-spilleren går dypere og er mer kontant. Vi er imponert over bassgjengivelsen, som holder et nivå kun kostbare spillere ligger på.

Flere peker også på at CD-spilleren spiller litt lysere enn DAC-en.

Klarest kommer dette fram på R.E.M.s "Radio Free Europe", der de lett knatrende gitargangene og de flerstemte koringene i refrenget framstår lysere enn med DAC-en.

Men denne forskjellen skyldes sannsynligvis egenskaper ved komponentene: DAC-en har Electrocompaniets varme mellomtone, mens CD-spilleren har en mer profilert diskantgjengivelse.

TEST: Electrocompaniet PD-1

Sum

Når vi tar høyde for slike ulikheter, bekrefter utvidet lytting over tid inntrykket fra blindtestingen: Lydfiler gir minst like god lydkvalitet som CD-er.

TV-selgerne kan for lite om TV