ELEKTRISK

Nå er produksjonen av «el-Saab» i gang

Selskapet som kjøpte konkursboet til Saab, NEVS, er i gang med produksjonen av sin første elbil.

Modellen NEVS 9-3 er en elektrisk utgave av Saab 9-3, som sist ble produsert i Trollhättan i Sverige frem til 2014.
Modellen NEVS 9-3 er en elektrisk utgave av Saab 9-3, som sist ble produsert i Trollhättan i Sverige frem til 2014. Foto: NEVS
Marius ValleMarius ValleJournalist
10. juli 2019 - 17:00

Modellen NEVS 9-3 er en elektrisk utgave av Saab 9-3, som sist ble produsert i Trollhättan i Sverige frem til 2014.

Eieren General Motors solgte Saab til Spyker Cars, som ikke klarte å få finansene i orden. Senere ble restene av Saab solgt til investorgruppen NEVS.

NEVS står for National Electric Vehicle Sweden, og har hovedkvarter i Trollhättan. Den kinesiske eiendomsutvikleren Evergrande Group kjøpte aksjemajoriteten i NEVS i år. 

Evergrande har vært en av de største utbyggerne i Kina. Skiltet viser noen av prosjektene i Kina.
Les også

Den kinesiske eiendomsgiganten Evergrande er konkurs

Kjøper seg opp

De har også kjøpt den kinesiske batteriprodusenten CENAT, den britiske drivlinjeprodusenten Protean som spesialiserer seg på navmotorer, og nederlandske e-Traction som også lager drivlinjer. 

Evergrande Group satser dermed tungt på elektrisk mobilitet.

NEVS 9-3 er nå i serieproduksjon i Tianjiin, i en ny fabrikk NEVS har bygget i Kina. Kapasiteten er 50.000 biler i året, og kan utvides.

NEVS etablerer flere fabrikker i Kina, blant annet i Shanghai. 

Det ble holdt en seremoni for å markere starten på produksjonen 29. juni. Siden da har produksjonen kommet i gang. 

Saab-plattform

NEVS 9-3. <i>Bilde:  NEVS</i>
NEVS 9-3. Bilde:  NEVS

NEVS 9-3 er utstyrt med batterier fra CATL, har en motor på 130 kilowatt, med et moment på 280 newtonmeter. Toppfarten er satt til 140 kilometer i timen, skriver Yicaiglobal.com.

Bilen vil være i salg for 214.000 kroner i Kina. Det er ikke annonsert noen planer om å selge den utenfor Kina ennå. 

Siden dette i realiteten er en Saab 9-3, så er den også basert på Saabs Phoenix E-plattform. Den skal danne grunnlaget for ytterligere fire modeller. 

Det er ikke klart hvor store endringer som er gjort fra Saab 9-3 til NEVS 9-3.

Evergrande planlegger å investere over 200 milliarder kroner i tre fabrikker de neste årene, og har som mål å bli verdens største elbilgruppe i løpet av tre til fem år, skriver Electrive.

I en av disse fabrikkene skal de bygge elbiler, og i de to andre skal de bygge batterier. Produksjonskapasiteten skal være en million biler og 50 gigawattimer i året.

Vindmøllene i Roan Vind-prosjektet får stå helt til 2043. Etter den tid må reinbeitedistriktet godkjenne en eventuell ny konsesjon.
Les også

Enighet i Fosen-saken: – Et umenneskelig press

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.