BYGG

Motorsyklister til kamp mot vaier

MER WIRE: Samferdselsdepartementet vurderer nå å bruke wirerekkverk på veier helt ned til 10 meters bredde. Her er wire montert på E18 mellom Drammen og Oslo.
MER WIRE: Samferdselsdepartementet vurderer nå å bruke wirerekkverk på veier helt ned til 10 meters bredde. Her er wire montert på E18 mellom Drammen og Oslo. Bilde: Håkon Jacobsen
Joachim Seehusen
14. feb. 2012 - 07:40

Dagens krav til midtdeler er at veien er minst 12,5 meter bred og at årsdøgntrafikken er minst 8000 kjøretøy.

Nå vil samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa senke dette til ti meter og en årsdøgntrafikk på 6000 kjøretøy.

Les også: Vil ha omkamp om midtdelere av vaier

Tryggere

– Mer bruk av midtrekkverk på veier vil føre til enda tryggere trafikk. Jeg har derfor bedt Vegdirektoratet om å sende et forslag om endringer i retningslinjene for bruk av midtdeler på høring, sier Kleppa.

Men det er en viktig begrensning i forslaget. Kun når særskilte ulykkesforhold tilsier det, skal midtdeler kunne brukes på veier som ikke er mer enn ti meter brede.

Les også: Norske veier for smale

Endringene legger dessuten opp til at det kan brukes smale rekkverkstyper, for eksempel vaier, der dette er en hensiktsmessig løsning.

Motorsyklister har normalt vært meget skeptiske til denne typen midtdeler, populært kalt "eggdelere".

Samferdselsdepartementet viser til at erfaringer fra både Norge og Sverige viser at vaierrekkverk kan føre til færre ulykker for alle typer kjøretøy, også for motorsyklister.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Midtrekkverk kan gi 80 prosent færre dødsulykker

Farligere

Det er Morten Hansen, generalsekretær i Norsk Motorcykkel Union sterkt uenig i.

– At det blir færre ulykker er en helt tøvete formulering, det blir jo ikke færre ulykker. En svensk doktoravhandling viser at det blir større skader, og det gjelder både bil og motorsykler, sier Hansen.

Det er, ifølge Morten Hansen, gjort lite forskning på effekten av vaierrekkverk.

Les også: – Færre MC-døde med vaierrekkverk

Større skader

WIRE TIL BESVÆR: Samferdselsminister Mangnhild Meltveit Kleppa vil har wirerekkeverk. Interesseorganisasjonen for norske motorsyklister, NMCU, vil ikke ha wirerekkverk.
VAIER TIL BESVÆR: Samferdselsminister Mangnhild Meltveit Kleppa vil har vaierrekkeverk. Interesseorganisasjonen for norske motorsyklister, NMCU, vil ikke ha vaierrekkverk. NMCU
– Det er gjort noen simuleringer, blant annet i et samarbeid mellom tyske og australske forskere. Den viser at både motorsykler og biler blir hengt opp i vaierne og ført med til nærmeste stolpe. Der kommer stoppeffekten. Skadene blir større på biler fordi vaierene flerrer opp karosseriet.

Hansen er heller ikke begeistret for at myndighetene nå vil bruke vaierrekkverk på veier som ikke er bredere enn ti meter.

– Jeg har brev fra Vegdirektoratet som sier at de ikke kan benyttes på smale veier.

Les også:

– Gir blaffen i trafikksikkerheten

Lavangsdalen får midtrekkverk

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.