Helldekkende midtrekkverk - en trygg løsning takket være at vegen ble firefelts.

Vil ha omkamp om midtdelere av vaier

Veivesenet vil bygge midtrekkverk av vaier til tross for at Samferdselsdepartementet har sagt nei. Departementet ga i 2006 klar beskjed om at bygging av vaierrekkverk skulle opphøre.

Det ble gjort etter kraftig påtrykk fra motorsykkelorganisasjoner. Nå er det duket for omkamp, skriver Aftenposten.

Mye billigere

I et nytt forslag skriver Vegdirektoratet at både kostnader, arealbruk og ulykkesreduksjon taler for bruk av midtdelere av stålvaier. Midtdelere av stålvaier er mye billigere og dominerer på svenske veier. I Norge er det bygget 139 kilometer midtrekkverk, har Sverige 2.270 kilometer. Det aller meste stålvaier.

– Vaier koster kanskje bare en tidel. Det gir større trafikksikkerhetseffekt med mindre skade på fører og passasjerer når de kjører inn i en vaier enn i et betongrekkverk, sier Torsten Berg, som har ledet det svenske midtrekkverkprosjektet.

Flere kilometer

Medlem i transportkomiteen på Stortinget, Hallgeir Langeland (SV), er kritisk til at Vegdirektoratet foreslår å bygge rekkverk av vaier.

– Det er merkelig at direktoratet kommer trekkende med noe som et enstemmig storting har forbudt, sier han og bruker som argument at slike rekkverk deler en motorsyklist opp i skiver hvis en kjører inn i det.

Siw Tyldum, hovedtillitsvalgt for ingeniørene i Statens vegvesen, kaller argumentet en myte.

– Vi hadde aldri bedt om dette hvis det hadde skapt større usikkerhet. Vaier er mindre plasskrevende, så vi kan få på plass rekkverk der vi ellers ikke kunne fått det. Dessuten er det billigere, så vi kan bygge mange flere kilometer rekkverk, sier Tyldum.