Ski. Sol. Påske. Mobilt bredbånd. 3G. (Bilde: Colourbox)
SPÅR MOBIL BREDBÅNDSREVOLUSJON:Direktør Steinar Svalesen i Teleplan sier at kundene elsker mobilt bredbånd og at markdet vokser voldsomt. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Mobiliteten overtar

I dag er det 100 millioner brukere av mobilt bredbånd rundt om i verden. Om fem år tror analytikerne at det vil være 1,3 milliarder.

Kun fiber kan konkurrere

Her i landet har det de siste tre årene blitt 300.000 mobile bredbåndsbrukere og prognosene peker mot halvmillionen ved årets slutt.

– I vår nye studie av trendene i mobile bredbåndsmarkedet svarer tre av ti at de bare vil ha mobilt bredbånd i løpet av et år, og det tyder på at mange er svært fornøyd med disse tjenestene. Når folk kan velge tilgangsform fritt er det bare fiber som slår mobilt bredbånd, sier direktør for Telecom i Teleplan, Steinar Svalesen.

I tillegg til mobilt bredbånd vokser ennå tilgang via fiber og kabel, men disse tilkoblingsteknologiene oppveies av fallet i DSL slik at det ikke lenger er noen vekst lenger på fast tilkobling.

Enklere

Han peker på at enkelheten er en av de fremste fordelene med mobilt bredbånd. Mange som nå kjøper bærbar PC får den med alt ferdig installert og de er på nett overalt.

Og ofte er PC-ene subsidiert av teleselskapene med bindingstid slik vi kjenner fra mobilmarkedet.

– Jeg tror 4G-teknologi basert på LTE vil bli et paradigmeskifte for mobilt bredbånd, men vi er ennå et par år unna den store utrullingen. LTE vil gi brukerne en forbindelse på rundt 5 Mbit/s eller mer, og det er mye billigere å koble til en ny bruker enn med faste teknologier. Våre undersøkelser viser at det vil koste rundt 2.000 kroner å koble opp en ny LTE-bruker, mens det koster mellom 10 og 15.000 med fiber, sier Svalesen.

Også i distriktene

Han mener det vil bli billig å få god dekning også i distriktene om politikerne bestemmer seg for å benytte den digitale dividenden til mobilt bredbånd.

– I USA har flere av de store kabel-TV-leverandørene sikret seg ved å satse på 4G-teknologi som et supplement. Jeg tror at det vil dukke opp flere nye operatører her i landet også som tilbyr mobile datatjenester, sier Svalesen.

Prisforvirring

Teleplan har også undersøkt prisbildet i det norske markedet.

Det er Netcom som kommer best ut, mens Telia-eide Nextgentel kommer dårligst ut.

– Jeg tror at prisene kommer til å gå ned, men det er også et stort behov for en forenkling av prisbildet. I dag preges markedet av mange ulike prisplaner som gjør det veldig vanskelig for folk å sammenlikne operatørene. Likevel er det få som er misfornøyd med prisen. De opplever at mobilt bredbånd gir dem den verdien for pengene de forventer, sier Svalesen.