LNG-ferger ga ingen markant reduksjon i CO2-utslippene i perioden 2000-2009. Her Glutra, den første LNG-ferga i drift i Norge. (Bilde: Anders J. Steensen)

Minimal CO2-effekt av gassferger

  • Motor

En rekke bil- og passasjerferger i Norge har de siste årene gått over til flytende naturgass, LNG, som drivstoff.

Brenner ikke opp

Det skulle gi lavere utslipp av blant annet CO2, men i stedet har CO2-utslippene fra fergedriften økt med ni prosent fra 2000-2009.

Det viser en gjennomgang fra konsulentselskapet Rambøll.

– Ved gassdrift går en del av drivstoffet gjennom motoren uten å bli forbrent. Utslippene av uforbrent metan kan spise opp hele besparelsen i CO2-utslippene, sier sivilingeniør Terje Norddal i Rambøll til Dagens Næringsliv.

Mindre NOx

Mer trafikk og påfølgende større ferger har altså ført til større utslipp av CO2 fra fergebransjen.

For nitrogenoksider (NOx) og svoveldioksid (SO2) er resultatene imidlertid langt lysere for gassfergene.

– Tallene viser at NOx-utslippene blir kraftig redusert. De faller med 80 og opp mot 90 prosent. Og SO2-utslippene blir i praksis nullet ut, sier Norddal til DN.

Ingen løsning

Zero vil at Næringsdepartementet skal la være å markedsføre LNG-ferger som en klimaløsning.

– Det finnes det lite grunnlag for, så dette må departementet slutte med. Zero anerkjenner at LNG er et godt NOx- og SOx-tiltak for skip, men det virker mer og mer åpenbart at gass ikke er svaret på klimautfordringene som shipping står overfor, sier prosjektleder Olav A. Opdal.

Statssekretær Rikke Lind sier til DN at man ikke skal undervurdere betydningen i reduksjonen av lokale utslipp som NOx og SO2, og at de gjerne tar en dialog med Zero om saken.

Les også: Bygger den første batteriferja

Første cruiseferje på LNG