GRUNT OG GRØNT: Den 240 meter lange cruiseferja til Viking Line er støysvak, lager små bølger og blir svært miljvennlig på grunn av LNG-drift av motorene i stedet for bunkersolje eller diesel.

Første cruiseferje på LNG

  • Industri

Dette blir den første cruiseferje som baserer framdriften på naturgass.

Det medfører lavere utslipp av CO2, ca. 25–30 prosent, samt 80–90 prosent reduksjon i NOx, SOx og partikkelutslipp.

Enda en

Det er STX Finland i Åbo som skal bygge ferja som får en prislapp på 240 millioner euro (ca. 1,8 milliarder kroner). Rederiet har også opsjon på et søsterskip. Kontrakten ble inngått i oktober, men først nå er det besluttet å bygge skipet med LNG-motor.

Ferja er spesialtilpasset seiling i de grunne farvannene i svensk og finsk skjærgård. Skroget er designet for å lage minimalt med bølger og støy.

Trengte kontrakt

For STX Finland er orden svært kjærkommen. Byggingen av den 240 meter lange ferja representerer ca. 2.600 årsverk. Det har vært stille på verftet siden verdens største cruiseskip, Allure of the Seas (225.000 bruttotonn), forlot Åbo i oktober.

Bil- og passasjerferja til Viking Line blir på 57.000 bruttotonn og vil ha plass til 2.800 passasjerer og et mannskap på 200. Det blir 880 lugarer om bord.

Skipet skal leveres i 2013 og settes inn i trafikk mellom Åbo og Stockholm.

Ferja får bil- og lastebilfelt på 1257 lengdemeter og 500 meter kun for biler.

Innovativt

Administrerende direktør I STX Finland Oy, Juha Heikinheimo, er svært fornøyd med kontrakten.

– Avtalen bekrefter den kompetanse det finske skipsbyggingsklusteret besitter når det gjelder utvikling og bygging av innovative og miljøvennlige skip, sier han i en pressemelding.

Norsk LNG-dominans

Hittil er det bygget eller kontrahert 21 skip som bruker naturgass på hovedmotorene. Alle er norske.

Viking Line kan dermed bli den første ikke-norske ferja med LNG-drift. Det foreligger mange planer om å bygge ut distribusjonsnett for LNG i andre europeiske havner. Norge er en pådriver.

ECA

Østersjøen er omfattet av strengere regler for utslipp fra skip ( ECA – Emission Control Area ). Ved å benytte LNG til framdrift, vil rederiene komme under kravene. Skipene blir noe dyrere å bygge, men det spares inn over tid på grunn av lavere driftskostnader.

Les om ECA på IMOs sider.