Danske grønne bedrifter er like produktive som bedrifter som ikke satser grønt. (Bilde: Colourbox)

PRODUKTIVITET

Miljøbedrifter er minst like produktive som andre bedrifter

Avansert teknologi og sterkt fokus på eksport gir resultater.

Ifølge rapporten «Produktivitet i Grønne Virksomheder er det en tendens at virksomheter med en stor grønn andel av produksjon er større, eksporterer mer og har høyere produktivitet enn virksomheter som ikke satser på miljø og klima.

Rapporten fastslår at det henger sammen med bruk av avansert teknologi og et sterkt fokus på eksport.

Miljøvennlige produkter

Rådgiver i det danske analysebyrået Damvad, Louise Lund Rants, sier at de har avgrenset den grønne næringen i Danmark ut fra Eurostats retningslinjer.

– Virksomhetene er grønne når de produserer ett eller flere produkter som kan karakteriseres som miljøvennlige. For eksempel gjelder det alt fra produsenter av solcelleanlegg til bedrifter som drive med rådgivning innen miljø og klima. Produktivitet måles som verdiskaping per fulltidsansatt, altså vi fokuserer på produktivitet blant medarbeidere i virksomheten, sier Lund Rants til Teknisk Ukeblad.

Les også: Snart kan madrassen din lages av CO2

Nesten ikke noe forskjell

Virksomhetene ble delt inn i tre grupper: 0-25 prosent grønn virksomhet, 25-75 grønn virksomhet og mer enn 75 prosent grønn. Deretter ble de sammenlignet med hverandre.

– De mest miljøvennlige bedriftene hvor minst tre av fire aktiviteter relaterer seg til grønne produkter og løsninger har en gjennomsnittlig produktivitet på 623.000 danske kroner per ansatt, mens de ikke-grønne bedriftene ligger på 603.000 danske kroner, fastslår rapporten.

I analysen er det ikke tatt høyde for subsidier eller rammevilkår som påvirker utelukkende den ene gruppen av virksomheter.

Det kan for eksempel være spesifikke tilskudd til grønne produkter som solceller og fjernvarme eller konkrete tilskudd til ikke-grønne virksomheter som velferdsteknologi.

Les også: Grafén kan gi 100 ganger raskere internett

Mer motiverte i miljøbedrifter

Karine Nyborg, professor i økonomi ved Universitet i Oslo, sier at produktivitet henger tett sammen med motivasjon.

– Hvis man kan måle den enkelte ansattes innsats eller produksjon, kan arbeidsgiveren i prinsippet nøye seg med å motivere med ved hjelp av akkord- eller annen prestasjonslønn. Men i de fleste jobber er det vanskelig å måle alle aspekter ved arbeidet på en god måte. Da kommer økonomiske insentiver til kort, og arbeidsgiver er i praksis avhengig av god arbeidsmotivasjon hos de ansatte for at produksjonen skal skje på en mest mulig effektiv måte.

Hva er i så fall forskjell mellom grønne og ikke-grønne bedrifter når det gjelder produktivitet og motivasjon?

– En del forskning indikerer at mange arbeidstakere foretrekker å jobbe i bedrifter de opplever som samfunnsmessig ansvarlige – de ønsker å kunne være stolte av arbeidsgiveren sin. At bedriften er miljøvennlig, vil tale til dens fordel i så måte.

Les også: Kundene fikk betalt for å bruke strøm

Lettere å rekruttere

Nyborg sier at grønne bedrifter dermed vil kunne ha et fortrinn ved rekruttering. I tillegg tror hun at den løpende arbeidsmotivasjonen er bedre hvis man er stolt av arbeidsplassen.

– Noen studier tyder dessuten på at moralsk ansvarlige og samarbeidsvillige personer i større grad enn andre søker seg til det de oppfatter som ansvarlige bedrifter. Miljøvennlige bedrifter vil i så fall være bedre i stand til å rekruttere pålitelige, og dermed produktive, arbeidstakere.  

Hun kjenner ikke til lignende studier i Norge og sier at det er vanskelig å måle og sammenligne produktivitet.

– Det er heller ikke opplagt at en grønn bedrift vil være mer lønnsom selv om den skulle ha mer produktive arbeidere – for den vil typisk også ha større kostnader til miljøtiltak. 

Les også:

Fornybarselskaper trygler Giske om pengehjelp

Slik vil politikerne løse fornybarkrisa