BORT: Vi satser på bredbånd og dropper fasttelefon på kobberlinje. Ikke siden 1980 har antallet tradisjonelle abonnement vært lavere. (Bilde: Jimmi Larsen)

Mer bredbånd enn telefon

  • IT

Nå er det flere husstander med fast bredbånd enn fasttelefon her i landet.

Det viser rapporten ”Det norske ekommarkedet 2009” , som Post- og teletilsynet (PT) la frem i Oslo i dag.

Ikke siden 1980 har antallet tradisjonelle abonnement på fasttelefon vært lavere.





7 av 10

Samtidig fortsetter antall husholdninger med fast bredbånd å stige.

Ifølge PT skjer ikke veksten raskt, men andelen husstander er nå 70 prosent.

Stadig flere av dem som tegner abonnement på bredbånd velger fiber.

Fortsatt er veksten i bredbånd via kabel-tv størst, mens bredbånd via telefonlinjen (xDSL) fortsetter å falle.





Finanskrisen

Aktørene innen elektronisk kommunikasjon holdt stand gjennom finanskrisen i 2009.

Markedet økte med knappe to prosent, og omsetningen ligger på snaut 33 milliarder kroner.





Samler seg

PT aner konturene av en konsolidering i bransjen.

- Antallet tilbydere er stabilt høyt, men det var likevel ti færre tilbydere av mobiltelefoni i 2009 enn i toppåret 2007. Kanskje ser vi nå en konsolidering av antall tilbydere i det norske markedet, og den har vi sett etter lenge, sier PT-direktør Willy Jensen.

- Antallet tilbydere er stabilt høyt, men det var likevel ti færre tilbydere av mobiltelefoni i 2009 enn i toppåret 2007. Kanskje ser vi nå en konsolidering av antall tilbydere i det norske markedet, og den har vi sett etter lenge, sier PT-direktør Willy Jensen. PT-direktør Willy Jensen. Espen Zachariassen





Telenor litt ned

Her falt Telenors andel av totalomsetningen også i 2009, med en tilbakegangpå 0,9 prosentpoeng.

Network Norway økte tilsvarende.





Mobile tjenester øker

Forbrukerne fortsetter å velge mobile tjenester, og både tradisjonell bruk av mobil og nye bruksmåter gjennom mobilt bredbånd fortsatte å øke i 2009.

Ved årsskiftet passerte antall abonnement for mobilt bredbånd en halv million, der privatabonnement utgjorde 55 prosent.

Privatkundene stod imidlertid for over 80 prosent av datatrafikken.





Dette får konsekvenser for næringslivet: Bedriftene betaler mest

I første kvartal 2010 fortsatte den sterke veksten for mobilt bredbånd, og flere enn 50.000 nye abonnementer ble tegnet.





Telefoni rett ned

Totaltrafikken for alle typer telefoni begynte å falle i 2001, og er siden redusert med hele 37 prosent.

Mye av fallet skyldes at trafikk gjennom oppringt Internett (ISDN) er redusert til nær null, og at internettjenester først og fremst leveres via xDSL, kabel-tv, fiber og mobilt bredbånd.

Den vanlige taletrafikken har imidlertid også falt; totalt 11 prosent siden 2001 og to prosent fra 2008 til 2009.

Hver abonnent snakket 20 prosent mindre i fasttelefonen i 2009 enn ett år tidligere. Mobiltrafikken fortsatte imidlertid å øke, men kompenserte ikke for hele fallet i fasttelefoni.





Mer sms

Forbrukerne omfavner fortsatt sms, og hver av oss sender i gjennomsnitt 103 meldinger hver måned. Det er én melding ekstra hver i forhold til i 2008.

Sms-prisene fortsetter å falle og er nå i gjennomsnitt 30 øre pr. stk.

Mobiltrafikk omsettes for i gjennomsnitt 68 øre pr. minutt, og dette er en nedgang fra 74 øre i 2008, viser PT-rapporten.